SKAT erkender E-Eksport-bøvl
SKAT’s toldsystem er plaget af så mange driftsforstyrrelser, at der nu forbedredes nødprocedurer
"Det er ikke godt nok. Bestemt ikke."
Sådan lød skattefolkenes enkle konstatering, da Danske Speditører tirsdag mødtes med Skatteministeriet.
Det fremgår af brancheorganisationens eget nyhedsbrev.
- Det er positivt, at Skatteministeriet erkender problemet og problemets størrelse, siger underdirektør Klaus Topholm, Danske Speditører.
- Vi må kræve, at systemet kommer til at virke. Vi er ikke i tvivl om, at man gør, hvad man kan for at bringe systemet til at virke, men vi er heller ikke i tvivl om, at det er en opgave, som ikke løses ved at knipse med fingrene. Derfor må vi have forbedrede nødprocedurer nu og her for at lette presset på de stressede medarbejdere og afdelinger, kræver Klaus Topholm
Han understreger, at Skatteministeriet i høj grad er sig situationens alvor bevidst og at myndigheden efter hans vurdering vil strække sig langt for at forbedre situationen for branchen
Flere problem-områderIT-direktør Preben Bialas, kontorchef Aino Olsen og kontorchef Ragnhild Hargaard, der har ansvaret for driften af e-eksport og de andre systemer, som speditørerne er storbrugere af, var med rundt om bordet på mødet tirsdag. Danske Speditører gav en situationsberetning fra virksomhederne.
Den manglende stabilitet hen over sommeren med deraf følgende genstarter og manuelle nødprocedurer presser klareringsafdelingerne og stresser medarbejderne i alvorlig grad. Tykke bundter af udskrifter fra systemets rullemenu vidner om problemerne.
Systemfolk fra Skatteministeriet og den virksomhed, der står for driften af eksportsystemet, har ikke kunnet udpege én enkelt afgørende fejlfaktor, men arbejder på flere fejlområder parallelt og samtidigt for at identificere de fejl, der giver anledning til driftsforstyrrelserne. På den baggrund er det ikke muligt at komme med præcise udmeldinger om, hvornår problemerne kan forventes løst og stabil drift indført.
- Vi prøver imidlertid – efter konkret vurdering og i de situationer, hvor det er muligt - at forbedre nødprocedurerne og gøre dem enklere. Det vil blive meldt ud på toldsystemernes rullemenu, hvis der opstår situationer, hvor en enklere nødprocedure vil kunne anvendes. Det løser ikke i sig selv problemerne, men det skulle gerne gøre arbejdet i nødproceduren lettere, når problemerne indtræffer, sagde kontorchef Aino Olsen ifølge Danske Speditører.
Kig over skulderenSKAT beder speditørerne om praktisk hjælp til at forbedre systemet.
Skatteministeriet vil dels gerne træffe aftaler med speditørvirksomheder om at få lov til at "sidde ved siden af" hos medarbejderne for at få et førstehånds kendskab til, hvordan problemerne opleves. Ministeriet vil også prøve at lave aftaler om at registrere, hvordan datakommunikationen fungerer helt ud i brugerleddet hos nogle af de kunder, der anvender toldsystemernes onlineløsninger.
Det kan man gøre ved at installere en "klient", som registrerer trafikken og lokaliserer eventuelle fejlkilder.
Meningen er at få indsigt i, hvordan systemerne virker sammen med virksomhedernes egen IT og ad den vej forbedre funktionen.