23948sdkhjf

Bredden på en snæver vending?

DTL: Det kræver et ualmindeligt godt øjemål, at være chauffør på en dyretransport, hvis man skal overholde alle de komplicerede og ofte uklar regler på området.

DTL: Det kræver et ualmindeligt godt øjemål, at være chauffør på en dyretransport, hvis man skal overholde alle de komplicerede og ofte uklar regler på området.



Dyretransportører er underlagt mange regler – og en hel del af dem er så løse i deres formulering, at det praktisk talt er umuligt for transportøren at sikre sig mod politiets og dyrlægers luner.

DTLs konsulent Lisbet Hagelund, der også er sekretariat for specialforeningen DTL Dyr, siger:

- Det er for eksempel et problem, når vi taler kvægtransporter, hvor der er meget strikse påbud for adskillelse af en flok dyr om bord i bilen, når visse betingelser er til stede. Èn af betingelserne er for eksempel, at der ikke må være ”markant” forskel på dyrenes størrelse – hvilket af myndighederne tolkes som en forskel på 40 procent af vægten på det mindste dyr og det største dyr. Men det er unægtelig svært for en chauffør at vurdere denne grænse blot ved at se på dyrene.

Kønsmoden eller ej

Lisbet Hagelund nævner også spørgsmålet om kønsmodenhed som en af de store udfordringer for dyretransportørerne.

- Reglerne siger, at kønsmodne handyr og hundyr skal skilles ad under transporten, hvis de ikke er fra en gruppe, der er vokset op sammen. Det kan være svært at vurdere, om et dyr er kønsmodent, og det sker da heller ikke fra dag til dag, men over en periode. Dertil kommer, at der er uklarhed omkring hvorledes, det skal forstås, at dyr er opvokset sammen. En margin for fejlvurdering er derfor stor.

Gode uvenner

Endelig nævner DTL-konsulenten problematikken omkring fjendtlighed mellem de dyr, der skal transporteres. Igen er det sådan, at dyrene efter reglerne skal adskilles, hvis man vurderer fjendtlighed mellem dyrene.

- Men en sådan vurdering kan for en chauffør være lige så vanskelig, som at definere bredden af en snæver vending.

Farligt arbejde at skille dyr

DTL Dyr arbejder for klarere regler, men DTL ønsker også, at der sker en diskussion af, hvad man kan forvente, at chaufføren kan håndtere.

- Skal kønsmodne dyr adskilles, skal det ske før transporten, således at adskillelsen i begyndelsen er større end blot den få centimeters tykke skillevæg, der er på bilen”. Vi beskæftiger os samtidig med selve adskillelsesproblematikken, for det at skille en flok kvæg ad, der normalt har en flokadfærd, kan være et farligt forehavende, fortæller Lisbet Hagelund.

- Som regel vil dyrene kæmpe for at blive sammen, og panikken kan brede sig. Chaufføren, men også dyret selv, kan blive skadet, for det er store dyr, vi taler om. Det er grunden til, at kvægtransportører ofte hellere tager en sag bagefter end lader chaufførerne lege cowboys i forbindelse med indlæsningen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062