Effieprisen 2011: JN Spedition mod nye tider i Køge
Grøn terminal: Ny avanceret og miljøvenlig køle- og fryseterminal i Køge tæt på åbning.
Af Lars Lassen
De isnende vinde fra finanskrisen havde endnu ikke lagt sig, da JN Spedition i marts 2010 præsenterede Herning-virksomhedens nye grønne køle- og fryseterminal på Skandinavisk Transportcenter i Køge. Men selv om der stadig herskede betydelig usikkerhed om den økonomiske udvikling, så gav det ikke anledning til sommerfugle i maven.
I JN Spedition ser direktør og partner Ove Søltoft millioninvesteringen i Køge som en naturlig følge af en grundlæggende ændring i markedsvilkårene.
- Vi kender jo markedet og vi kunne se, at der har været en producentflugt ud af Danmark. Mange af de køle- og frysehuse, der ligger i Danmark – faktisk 70-75 procent – er bygget i Jylland i tilknytning til producenter. Når producenterne er flyttet til udlandet for at bevare deres konkurrenceevne, så er der jo ikke megen fidus i at ligge på en eller anden pløjemark langt væk fra kunderne, forklarer Ove Søltoft.
Derfor vurderer firmaet, at det fremover er langt mere relevant at placere en dansk terminal tæt på forbrugerne.
JN Speditions filosofi er, at det er nødvendigt at have en terminal i nærheden af de store befolkningscentre, så som Hovedstadsområdet og hele Øresundsregionen, hvor fødevarer fra udlandet kan omlastes til mindre lastbiler til distribution i byområder – ikke mindst af hensyn til miljøet.
Køge er grønOprindeligt havde JN Spedition sigtet rettet mod en ny køle- og fryseterminal på svensk grund, da en meget stor andel af virksomhedens omsætning hentes i Skandinavien. Men selv om priserne er gunstige og myndighederne mere medgørlige ’hinsidan’, så faldt valget i stedet på Skandinavisk Transportcenter ved Køge – en grøn løsning, som Ove Søltoft betegner stedet.
Her får JN Spedition ikke bare en placering lige uden for København, men også optimal adgang til Sverige og resten af Skandinavien.
Med direkte forbindelse til Øresundsbron på motorvejen, en havn i baghaven og udsigt til en ny kombiterminal på den ny jernbanelinje ned over Femern Bælt til Hamborg, var valget ikke svært.
- Flere og flere af de fødevarer vi spiser i hverdagen, kommer fra udlandet. Det var her vi så, at Køge er stedet at komme ind tæt på København og så håber vi, at der kommer en kombiterminal i Køge på lidt længere sigt, selv om den er blevet sparket til hjørne, siger Ove Søltoft.
KombiterminalMen JN Spedition arbejder fortsat for en terminal i Køge, idet Søltoft påpeger, at det bliver her, godsstrømmene til kontinentet kommer til at løbe i fremtiden.
- Vi vil helt klart kunne udnytte en godstogsforbindelse til Hamborg. I Herning har vi ikke en eneste dansk-produceret vare på lager. Det vil sige, at vi her i Herning modtager containere fra Hamborg og Bremerhaven, der i dag kommer ind til Aarhus via feederskibe, hvis de da ikke kører på lastbil hele vejen fra Tyskland. Her vil toget være et oplagt miljøvenligt alternativ når tunnelen kommer, hvis vi får en kombiterminal 500 meter fra vores lager. Så får vi praktisk taget smidt containeren direkte ind over dørtærsklen, siger Ove Søltoft.
Men det kunne også være en feedertrafik direkte til Køge Havn, så Skandinavisk Transportcenter bliver en komplet multimodal hub med både skib, godstog og modulvogntog.
Ove Søltoft opfordrer politikerne til at træffe de nødvendige beslutninger nu - ellers risikerer Danmark at få en stribe små transportcentre fra hovedstaden ned til Femern-tunellen i stedet for at få ét stort, levedygtigt transportcenter.
- Og hvis ikke vi evner at skabe en sådan hub, så bliver vi overhalet af tyskerne og svenskerne – de skal nok få stablet noget på benene, siger han.
Se præsentationen af den første Effie-kandidat på dette link:http://www.transporttidende.com/images/uploads/EFFIEPRISEN_2011_JN_SPEDITION.pdf