23948sdkhjf

Vognmand dømt for chaufførers private svinkeærinder

Vognmænd, der lader chaufførerne køre hjem i lastbilen, er underlagt reglerne om objektivt straffeansvar omkring køre- hviletid, fastslår dom.

Vognmænd, der lader chaufførerne køre hjem i lastbilen, er underlagt reglerne om objektivt straffeansvar omkring køre- hviletid, fastslår dom.



Og det selv om chaufføren uden vognmandens tilladelse eller vidende kører svinkeærinder i lastbilen efter fyraften, så reglerne om køre- hviletid dermed overtrædes. Det er konsekvensen af en ny dom, der er afsagt i Østre Landsret, oplyser DTL.

Sagen tog sin begyndelse helt tilbage i 2007.

- DTL tog sagen til landsretten sammen med vognmanden, fordi vi så sagen som principiel. For kunne det være sådan, at man bliver dømt, hvis man nøje instruerer sine ansatte i reglerne, og de alligevel efterfølgende overtræder dem bagefter uden ens vidende? Afgørelsen i sagen viser imidlertid, at private ærinder på vej til bopælen ikke ændrer ved, at kørslen fra arbejde til bopæl er foretaget i vognmandens interesse. Så set i det lys er der endnu en grund til, at vi får politikerne overbevist om, at der skal ændres på det objektive straffeansvar i den slags sager, siger DTL-konsulent Karsten Gade.

Derudover skal transportvirksomhederne være meget opmærksomme på konsekvenserne, hvis de tillader, at chaufføren kører hjem i lastbilen, påpeger DTL.

Reglerne om køre- hviletid foreskriver, at vognmanden kun kan pålægges et bødeansvar, når kørslen er foretaget i hans interesse. I den konkrete sag drejede det sig om to chauffører, hvor den ene kørte i motionscenter, og den anden kørte private ærinder i lastbilen på vejen hjem.

Begge forhold medførte, at reglerne om den daglige hviletid blev overtrådt på grund af for sen hjemkørsel fra henholdsvis motionscenter og det private ærinde.

Selv om det således kan hævdes, at denne type kørsel ikke er udført i vognmandens interesse, så valgte landsretten at dømme vognmanden for det objektive straffeansvar omkring køre- hviletid.

I landsrettens begrundelse for dommen blev der lagt vægt på, at i tilfælde, hvor vognmanden giver sine ansatte chauffører lov til at benytte virksomhedens lastbiler til kørsel til og fra arbejde, så skal denne kørsel anses for at være foretaget i hans interesse.

Dette gælder også, selv om chaufføren ikke kører direkte hjem til bopælen efter arbejdstids ophør.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079