EUs ministre lægger op til højere miljøafgifter
DTL: Højere afgifter gavner lige nøjagtigt ikke miljøet - desuden vil det ramme væksten og beskæftigelsen.
Sagen om miljøafgifter for lastbiler (Eurovignette) er nået til et nyt trin i procedurerne i EU-systemet, inden det endelige forslag kan vedtages. Rådet bestående af EUs fagministre har nu vedtaget en fælles holdning, og den lægger op til øgede miljøafgifter på lastbiler for at forbedre miljøet.
Men – som bl.a. DTL påpeger – så forbedrer højere afgifter lige nøjagtigt ikke miljøet.
- Pointen er, at højere afgifter på godstransport med lastbil kun marginalt flytter godset væk fra vejene, fordi der sjældent er alternativer. Man kan jo ikke sende et tog ud på et øde lager 150 km fra nærmeste jernbane. Banegodstransport giver meget mening i mange sammenhænge, og politikerne skal såvel i Danmark som i EU prioritere at give bedre betingelser for banetransport – især over længere afstande. Men det er en illusion at tro, at godstransporten på vejene kan erstattes. Det viser de seneste udtalelser fra Kommissionen også, siger DTLs EU-chef Søren Hyldstrup Larsen.
Proceduren for forslaget om øgede miljøafgifter på lastbiler er nu, at Rådets forslag overgår til Parlamentet, der har op til fire måneder for at komme med sine kommentarer til forslaget. Fra midten af marts vil Parlamentet påbegynde drøftelserne. Fokus vil være på øremærkning, ekstra afgift for trængsel og perioder med undtagelser for Euro 5 og 6-lastbiler – for at fremme transportvirksomhedernes indkøb af nye og mere miljøvenlige lastbiler. Der kan også blive diskussion om niveauet for afgifterne.
- Vi har sammen med en række andre toneangivende erhvervsorganisationer sat os for at påvirke denne politiske proces. Inden den detaljerede diskussion går i gang, tager vi kontakt til bl.a. medlemmerne af Parlamentet for at oplyse om, at man ikke kan forbedre miljøet eller sænke CO2-udledningen med forslaget fra Rådet. Det fremmer heller ikke væksten og beskæftigelsen – tværtimod. Ved at øge afgifter og skatter reduceres transportvirksomhedernes finansielle muligheder for at foretage andre og bedre investeringer i nyere og renere udstyr, siger Søren Hyldstrup Larsen.