23948sdkhjf

3F skuffet over løftet pegefinger

Sidste år blev firma i Kolding taget i løndumping og misbrug af tyske chauffører.

Sidste år blev firma i Kolding taget i løndumping og misbrug af tyske chauffører.



Nu har myndighederne reageret. Det er sket efter ni måneders undersøgelse af sagen. Konsekvensen er et brev fra Trafikstyrelsen, der indskærper reglerne over for vognmanden og hans firmaer. De hedder Contrans, Aremi og Kolding Transport, skriver Fagbladet 3F.

Firmaerne kom i søgelyset i februar 2010. Her afslørede 3F, hvordan tyske chauffører kun fik 6.100 kroner i grundløn om måneden. Det skete hos Kolding Transport. Og sagen fik Trafikstyrelsen til at se nærmere på Contrans og Aremi. Her blev påvist yderligere problemer med lønnen.

Alligevel er vognmanden sluppet fra sagen med en løftet pegefinger, og det ryster 3F.

- Det er til grin, og sagen viser, at der brug for langt hårdere indsats fra myndighedernes side. Både i form af kontrol og sanktioner. I stedet skændes to af regeringens ministre om, hvorvidt der skal oprettes et transportpoliti, siger Kim René Busch, der er forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe.

Ifølge 3F erkender vognmanden, at de tyske chauffører blev snydt i forhold til aftalerne med 3F. Firmaet har blandt andet forklaret, at det har haft svært ved at læse chaufførernes kørselsrapporter:

- Dette forhold er imidlertid rettet op, skriver firmaet i et brev til Trafikstyrelsen.

Fagbladet 3F har fået aktindsigt i sagen. Papirerne viser blandt andet, at flere danske chauffører, der er ansat i Contrans, hver har fået over 2000 kroner for lidt hver måned.

Det fik Trafikstyrelsen til at indskærpe reglerne for vognmanden. Men styrelsen vurderer ikke, at forholdene var så grove, at der var grundlag for at inddrage tilladelserne til at køre med gods. Det oplyser Lis Caspersen, der er chefkonsulent i Trafikstyrelsen til Fagbladet 3F.

Styrelsen advarer dog Kolding-firmaerne om, at de skal holde dansk lov, og dermed betale dansk løn efter tariffen. Ellers risikerer Contrans og Aremi at miste deres tilladelser til at køre gods. Det tredje firma, Kolding Transport, stoppede med godskørsel i marts sidste år. Her indleverede det sine køretilladelser til Trafikstyrelsen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.056