Effer melder hus forbi
Der har i den senere tid fra flere sider været fremført beskyldninger om, at flere danske kranleverandører har leveret ulovlige kraner på det danske marked.
På www.lastbilmagasinet.dk citeres en dansk kranproducent for:
”Ulovlige kranopbygninger er siden årsskiftet 2009/2010 blevet leveret til danske vognmænd fra forskellige danske kranleverandører - men nu har en udmelding fra Arbejdstilsynet endeligt slået fast, at et maskindirektiv fra EU skal tolkes sådan, at nye kraner leveret efter 29. december 2009 skal være udstyret med nye sikkerhedsindstillinger til at forhindre ulykker. Problemet har hidtil været, at langt fra alle producenter har opfattet - eller valgt at opfatte - direktivet på denne måde. Og det har skabt forvirring hos både forhandlere og købere af lastbilkraner”.
Hos aut. Scania-forhandler Scania Biler A/S, der bl.a. er importør og forhandler af de italienske Effer-kraner og har ti Effer Krancentre over hele landet, føler man sig urimeligt hængt ud af de urigtige påstande om ulovligheder.
- Vi har ikke leveret en eneste Effer-kran, der ikke overholder reglerne, fastslår salgschef Per Foldager. Det springende punkt er fortolkningen af ikrafttrædelsesdatoen 29. december 2009. Ifølge det nye maskindirektiv, der er baggrunden for de skærpede sikkerhedskrav, gælder reglerne for kraner, der er produceret efter 29. december 2009. Dvs. kraner, der er produceret tidligere, og som danske kranforhandlere har haft på lager, er ikke omfattet af reglerne.
Denne fortolkning har Arbejdstilsynet også bekræftet over for Kran-Blok-Erfa, der er Dansk Transport og Logistiks netværk for vognmænd med kraner, blokvogne og følgebiler.
”Maskinarbejdsgruppen finder, at lastbilmonterede kraner, der er markedsført efter den 29. december 2009, med en maksimal arbejdsbelastning på mindst 1.000 kg, eller hvis væltningsmoment mindst svarer til 40.000 Nm, skal være udstyret med et sikkerhedsstyresystem, som overvåger køretøjets stabilitet. Dette system skal reducere løftekapaciteten eller stoppe kranen, såfremt støttebenene ikke er fuldt udtrukne”, skriver Arbejdstilsynet blandt andet.
”Ved markedsføring forstås første gang en maskine eller delmaskine stilles til rådighed, gratis eller mod betaling i Det Europæiske Fællesskab med henblik på distribution eller anvendelse. I dette tilfælde er det, når lastbilkranen forlader fabrikantens produktionsområde og stilles til rådighed for salg”, hedder det videre i Arbejdstilsynets fortolkning.
- Det er derfor ikke korrekt at påstå, at det er ulovligt at sælge og montere kraner uden de omtalte sikkerhedssystemer efter 29. december 2009. Hvis kranen er produceret inden skæringsdatoen, er den ikke omfattet af de nye regler, fastslår Per Foldager.
Han peger på, at samtlige de Effer-kraner, krancentrene har på lager, er fuldt lovlige at sælge og montere i Danmark.
- Og alle de Effer-kraner, der er produceret til det danske marked efter skæringsdatoen, er naturligvis udstyret med alle de nødvendige sikkerhedssystemer, fastslår Per Foldager, der håber, at de urimelige påstande om ulovligheder dermed er manet i jorden.