Omlæg afgifterne i stedet for at finde på nye
Vismændene har fremlagt deres årlige diskussionsoplæg til mødet i Det Miljøøkonomiske Råd.
På transportområdet anbefaler vismændene en forhøjelse af benzin- og dieselafgifterne samt introduktion af en CO2-baseret kørselsafgift. Men DI Transport er imod begge forslag. Nye afgifter vil skabe grænsehandel og konkurrenceforvridning, mener organisationen.
- Først er fremmest er vi imod yderligere beskatning af transportsektoren, som i forvejen er afgiftspålagt langt udover markedsprisen for CO2-udledning, siger branchedirektør Michael Svane. En forhøjelse af brændstofafgifter vil skabe øget grænsehandel og virke konkurrenceforvridende. En kørselsafgift, baseret på CO2-udledning, vil ikke håndtere trængsel, som er den mest omkostningstunge negative konsekvens af transport.
DI Transport anbefaler i stedet, at registreringsafgiften lægges om til en årlig CO2-afgift. Herved opnår Danmark en grønnere og yngre bilpark. Det alene kan nedbringe CO2-udledningen fra personbilerne med 10 procent – vel at mærke uden at ramme mobiliteten.
Trafikstøj koster 2,1 milliarderVismændene har også analyseret gene- og helbredsomkostninger i forbindelse med trafikstøj. De skønner, at de samlede omkostninger i forbindelse hermed udgør 2,1 milliarder kr. årligt. Godt halvdelen af disse omkostninger er knyttet til de syv procent af boligmassen, der er mest belastet af trafikstøj.
Vismændene konkluderer, at den nuværende indsats med at nedbringe generne ved trafikstøj er fornuftig og DI Transport støtter denne konklusion.
- I DI Transport anerkender vi, at trafikstøj er et stort samfundsmæssigt problem, og at det kan være en stor helbredsmæssig belastning for de mennesker, der er udsat for støjen, siger Michael Svane. Vi støtter tiltag, der retter sig mod kilden til støj – herunder støjvolde, lydsvag asfalt og EU-krav til dæk mv. Vi er enige i, at reduktion af den samlede trafikmængde ikke er effektiv over for støj, da det vil have for store omkostninger i forhold til vækst og jobskabelse i Danmark.
DI Transport anbefaler, at der skabes fælles støjkrav fra EU, eftersom transportbranchen er international. For at muliggøre fleksibel varedistribution i byerne støtter DI Transport desuden særligt skrappe støjkrav – i stedet for forbud – til f.eks. natdistribution.
- Inden for erhvervstransporten er det endvidere muligt at effektivisere sig til mindre trafikstøj ved brug af modulvogntog og højere tilladte totalvægte for almindelige lastbiler. Det kan reducere antallet af lastbiler og ture for at dække kørselsbehovet, siger Michael Svane.