Lastbiler snyder med farten
Næste DR-udsendelse går bag facaden i lastvognsbranchen.
Bag Facaden på DR1 afslører for første gang, at udstyret bliver handlet i Danmark. Med en vognmand som muldvarp afslører programmet et autoriseret værksted i Padborg, Padborg Elektro, ganske vist ikke monterer magneten, men gerne sælger udstyr og viser, hvordan det skal monteres. - Hvis autoriserede værksteder med råd og dåd medvirker til at omgå kontrolsystemerne, så er det en ganske alvorlig sag, og noget vi absolut vil gå ind og kigge på, siger Jørn Pakula, vicepolitiinspektør hos Rigspolitiets Nationale Færdselscenter, til dr.dk.
For at komme snyd med de gammeldags køreskiver til livs har det siden 2006 været et lovkrav, at alle nye lastbiler skal have et digitalt kontrolsystem. Systemet registrerer for eksempel, hvor langt chaufføren kører, og om han holder de nødvendige hvil.
Ved at montere en magnet kan det nye digitale system imidlertid manipuleres, så det ser ud, som om lastbilen holder stille - selv om den i virkeligheden kører. Samtidig kobles fartbegrænseren fra, så lastbilen pludselig kan køre langt hurtigere end 90 km i timen. Ved at montere en magnet fik Bag Facaden således presset en lastbil op på 112 km i timen.
På markedet findes både simple - og mere avancerede magneter, der kan styres oppe fra førerhuset. Rigspolitiet har først for nylig fået fokus på brugen af magneter - i de seneste måneder er flere chauffører blevet taget. I januar blev en dansk chauffør afsløret i en razzia i Nordjylland - sagen ventes at komme for retten i løbet af nogle måneder.
Vi sælger kunDirektør fra Padborg Elektro, Finn Borg, erkender overfor JydskeVestkystens netavis jv.dk, at de sælger magtneterne, men afviser at have gjort noget ulovligt.
- Vi sælger dem, ja, men hvad kunderne gør med dem, ved vi jo ikke, siger han til jv.dk. Vi sælger en magnet. Det er jo ikke ulovligt. Vi monterer dem ikke, så jeg kan ikke se, at vi har gjort noget ulovligt.