Skibsofficerer ønsker dansk jobgaranti
Søfartens Ledere reagerer på Økonomi- og Erhvervsministerens lovforslag, der vil ændre nationalitetskravene til skibsførere i DIS.
Danmarks Rederiforening har længe ønsket en lempelse af kravet om danske – eller EU-borgere – skibsførere på danske handelsskib i Dansk Internationalt Skibsregister. Der er nemlig ikke danske skibsførere nok til den hastigt voksende danske handelsflåde. Et ønske som det nye lovforslag ligger op til at opfylde.
Men i Søfartens Ledere ser man gerne, at lempelsen bliver betinget af øget rekruttering af danske skibsofficerer. Fagforeningen henviser til den aftale, som daværende økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen indgik med rederierne i forbindelse med indførelse af tonnageskatten, hvor danske rederier forpligtede sig til en årlig rekruttering af 200 nye skibsofficersstuderende, samt opretholdelsen af et tilsvarende antal praktikpladser.
- Hvis vækstpotentialet i dansk skibsfart er så stort, at der er behov for at give udenlandske skibsførere helt fri adgang, er det naturligt, at rekrutteringen i den førnævnte politiske aftale øges til 250 eller 300 nye skibsofficersstuderende årligt, med et tilhørende antal praktikpladser, siger formanden for Søfartens Ledere Jens Naldal.
- Med en fri adgang for udenlandske skibsførere, er det vigtigt at indgå en ny politisk aftale om beskæftigelse af danske juniorofficerer. Ellers risikerer Danmark, at for mange danske rederier helt fravælger danske skibsofficerer. Og for det andet nødvendiggør den politiske aftale om rekruttering af skibsofficersstuderende, at der også er beskæftigelse for de nye unge som juniorofficerer, mener Jens Naldal.
Søfartens Ledere påpeger, at selv om den danske handelsflåde er vokset fra 500 til 600 skibe fra 2008 til 2010 så er antallet af danske skibsofficerer omtrent uændret.
Det skriver maritimedanmark.dk med Søfartens Lederes som kilde.