23948sdkhjf

Bedste Mærsk-resultat nogensinde

A.P. Møller – Mærsk gruppen præsterede et resultat efter skat på 28 milliarder kroner i 2010.

A.P. Møller – Mærsk gruppen præsterede et resultat efter skat på 28 milliarder kroner i 2010.



Finanskrisen kastede stadig lange skygger over den globale økonomi i 2010 – ikke mindst i medierne. Men ser man på årsregnskabet fra den danske rederi og olie-gigant A.P. Møller – Mærsk, så er det svært af få øje på krisen. Faktisk kunne koncernen notere 5 milliarder USD på bundlinjen efter skat svarende til 28,2 milliarder kroner, hvilket er det bedste resultat nogensinde.

Mærsk-gruppen giver både opsvinget i den globale økonomi og ikke mindste koncernens målrettede indsats for at forbedre konkurrenceevnen æren for det flotte regnskab.

Den samlede omsætning nåede på 315 milliarder kroner og resultatet før skat blev på godt 54 milliarder kroner.

- Vores medarbejdere har leveret en fantastisk arbejdsindsats, og vi kan alle være meget tilfredse med resultatet, siger A.P. Møller – Mærsk gruppen topchef, Nils Smedegaard Andersen.

Containerskibe i sort

Hvor containeraktiviteterne i Maersk Line led under et gennemsnitligt fald i fragtraterne på 28 procent i 2009, hvilket resulterede i blodrøde tal på bundlinjen, så er raterne steget med 29 procent i 2010. Resultatet blev et plus på lige ved 15 milliarder kroner, mod et minus på godt 10 milliarder kroner i 2009. Mærsk-gruppen vil dog hellere sammenligne med 2008, hvor Maersk Line kun nåede et plus på godt en milliard kroner, fordi markedsforholdene var ekstreme i 2009.

- Selv om markedet blev forbedret kraftigt i 2010, så lå containerrater og volumener kun på niveau med 2008. Det betyder, at den betydelige forbedring af driften stammer fra vores egen indsats for at blive mere konkurrencedygtige, siger Nils Smedegaard Andersen.

Maersk Line har fokuseret på at reducere omkostningerne og effektivisere driften i flere år. Alene i 2010 lykkedes det rederiet at reducere omkostningerne med yderligere 4 procent (fraregnet bunkeromkostninger, der blev reduceret med 10 procent per container).

- Dertil kommer, at vores pålidelighed ligger i toppen i containerskibsfarten, kundetilfredsheden er den højeste nogen sinde og vi er på vej til at sætte helt nye standarder med Tripple-E-klassen. Alt i alt har Maersk Line lagt et stærkt fundament for vores fremtidige containerforretning, siger Nils Smedegaard Andersen.

Han oplyser, at Maersk Line vil fokusere på at tilbageerobre de markedsandele, som containerrederiet tabte i 2010, men lover at det ikke sker ved hjælp af dumping af rater.

- Det skal ske ved at levere et overlegent produkt målt på pålidelighed, tilgængelighed og kundeservice, siger Nils S. Andersen.

A.P. Møller – Mærsk Gruppen forventer også plus på bundlinjen i indeværende år. Men da lagrene i USA og Europa nu igen er fyldt op, forventer ledelsen et resultat, der er mindre end i 2010.

Olieforretning frem

APM Terminals kunne forbedre resultatet med 14 procent til 793 mio. USD i 2010, mens Damco kunne notere et resultat på 44 mio. USD, hvilket svarer til en forbedring af EBIT-margin fra en procent til 2,8 procent.

Mens A.P. Møller – Mærsk gruppens olie- og gasaktiviteter også gik frem, så skranter Maersk Tankers fortsat på grund af overkapaciteten på tankskibsmarkedet. Resultatet blev et minus på 118 mio. USD i 2010. Fokus ligger her fortsat på at forbedre konkurrenceevnen, samtidig med at tankskibsrederiet søger at bevare og udvikle markedsandele.

Rekordresultatet giver anledning til optimisme i A.P. Møller – Mærsk gruppen.

- For os betyder et sådant resultat en kolossal frihed. Med en forbedret konkurrenceevne kan vi nu tænke på fremtiden, at skabe sund rentabel vækst og investere på et højt niveau i ting, der kan bringe virksomheden fremad, siger Nils Smedegaard Andersen til dagbladet Børsen.

2011.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063