Flytning af virksomhedskontrol?
ITD: Flytning af virksomhedskontrollen er et skridt i den rigtige retning.
Da justitsminister Lars Barfoed i sidste uge afviste tanken om et særligt dansk lastbilpoliti – som foreslået af transportminister Hans Chr. Schmidt – så åbnede han en lille lem på klem ved at åbne op for en flytning af virksomhedskontrollen med køre-hvile-tids-bestemmelserne fra politiet til Trafikstyrelsens regi.
Det hilser brancheorganisationen International Transport Danmark (ITD) varmt velkommen, fordi idéen ligger tæt op ad brancheforeningens egne synspunkter.
Virksomhedskontrollerne består af stikprøvevise gennemgange af transportvirksomhedernes køre-hvile-tids-data, og justitsministeren lægger i sit svar op til, at de kan flyttes fra Rigspolitiets til Trafikstyrelsens regi, mens kontrollen af lastbilerne på vejene fortsat skal varetages af Rigspolitiets Tungvognssektion i samarbejde med de lokale politikredse.
- Der er brug for at styrke kontrollen på køre-hvile-tids-området nu. Og ved at flytte virksomhedskontrollerne til Trafikstyrelsens regi og fortsat lade politiet stå for kontrollen ude på vejene, vil vi styrke begge indsatser, siger ITD’s formand Mogens Therkelsen.
Styrket kontrolTransportministerens idé om et lastbilpoliti efter tysk mønster, hvor Bundesamt für Güterverkehr, BAG, som svarer til den danske Trafikstyrelse, har sin eget politikorps, der både foretager vejkontroller og virksomhedskontrol, har længe stået på ønskeseddelen i dele af transportbranchen.
Men justitisministerens høflige, men bestemte nedskydning af idéen om en dansk pendant, bekymrer ikke i ITD..
- Vi hæfter os ved, at ministeren lægger op til at styrke ressourcerne i både virksomhedskontrollen og vejkontrollen, og det er nøjagtigt det, der er brug for. Hvad enhederne hedder, og hvordan koordineringen foregår, er mindre vigtigt, så længe begge dele er tilstrækkelige, siger Mogens Therkelsen.
Dialog fører til bedre egenkontrolEn af de største fordele ved at lade Trafikstyrelsen varetage virksomhedskontrollerne er ifølge ITD, at den løbende dialog mellem myndighederne og virksomhederne kan styrkes, og det vil gøre virksomhederne bedre i stand til at bruge kontrollerne konstruktivt og fremadrettet.
- Bedre egenkontrol er nøglen til en mere positiv statistik for overtrædelser af køre-hvile-tids-reglerne, og derfor er det meget vigtigt, at der foregår en løbende og konstruktiv dialog i øjenhøjde mellem virksomheden og den myndighed, der foretager virksomhedskontrollerne. At hæve overliggeren er frem for alt et spørgsmål om viden og fokus. En sådan tilgang ligger bedre for en dedikeret enhed under Trafikstyrelsen, siger ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen.
ITD barsler selv med et nyt koncept, som skal styrke medlemmernes indsats med egenkontrol på køre-hvile-tids-området.
- Det kræver en indsats af alle parter at få vendt de negative statistikker på køre-hvile-tids-området, og branchen selv skal naturligvis gå forrest. Derfor vil vi opprioritere vores tilbud til medlemmerne på dette område, så vi også medvirker til at styrke egenkontrollen, siger Jacob Christian Nielsen.