23948sdkhjf

Volvo markedsleder i Baltikum

Volvo solgte i 2010 569 nye lastvogne over 16 ton totalvægt ud af et totalmarked på 1736, svarende til 33 procent af hele markedet og er dermed suveræn markedsleder i Baltikum.

Volvo solgte i 2010 569 nye lastvogne over 16 ton totalvægt ud af et totalmarked på 1736, svarende til 33 procent af hele markedet og er dermed suveræn markedsleder i Baltikum.



Nummer to på rangstigen er Scania, der leverede 339, mens Mercedes nåede 278, fulgt af DAF med 259, Iveco med 137, MAN med 122, Renault med 32 og 2 lastvogne af andet mærke helt i bunden.

I 2010 fandt den største udvikling sted i Litauen, hvor salget sted med 235,07 %, mens det i Letland steg med 82,03 % og i Estland var stigningen 51,98 %. For Volvo er der også tale om en ny opadgående kurve, hvor man dog aldrig forventer at komme tilbage til tiden i 2007 og 2008.

Volvo har siden 2001 ligget stabilt på markedet startende med en markedsdel på ca 22 %, der sidste år nåede 33 % og i år ligger forventningerne på et salg af ca. 1400 lastvogne svarende til 35 %. Mens Volvos salg altid har været højest i Letland i det baltiske område, var det i 2010 i Litauen at salget steg og salget af nye Volvo lastvogne i Estland passerede sidste år også salgstallene i Letland.

På billedet ses en Volvo lastvogn, der bliver serviceret ved Volvo Truck Center i Riga.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062