23948sdkhjf

Slå hårdt ned på magnetsnyd

DTL enig med Venstre i hård kurs over for bevidst tachograf-snyd.

DTL enig med Venstre i hård kurs over for bevidst tachograf-snyd.



Nogle lastbiler kører for hurtigt på de danske veje, og nogle af dem har bevidst sat fartbegrænseren ud af spillet ved at påsætte en magnet tæt på fartskriveren. Det må ikke finde sted, mener DTL, der ligesom Venstre netop har meldt ud siger, at der skal øget kontrol til over for snyd. For snyd skader både trafiksikkerheden og den frie konkurrence.

- Vi vil have en øget respekt for transportbranchen i Danmark, og her må vi selv gå forrest med et godt eksempel. Vi skal have bedre fat i de chauffører og vognmænd, der snyder på vægten ved at lave bevidst manipulation med bilerne eller med dokumenter, siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard.

DTL er enig med Venstres trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen og samme partis Karsten Nonbo, medlem af Retsudvalget, i, at det ”er komplet uacceptabelt, når der laves bevidst svindel og bedrageri med køre-/hviletidsreglerne,” som begge siger i en pressemeddelelse, der blev sendt ud 23. februar.

- Der skal ske noget mere drastisk med mere kontrol, og DTL mener også, at der skal ske en fratagelse af vognmandstilladelsen ved bevidst manipulation af fartskriveren. Man kan også bruge muligheden for at pålægge transportkøber og andre et medvirker-ansvar, siger Erik Østergaard.

De to Venstre-politikere peger på, at Danmark skal ses som et land med effektiv kontrol af udenlandske chauffører.

- Det er vigtigt med øgede ressourcer til kontrol på vejene, for det er vores indtryk, at det er for nemt at snyde i Danmark. Udlændinge skal akkurat som de danske chauffører overholde regler og love, herunder også at betale vejbenyttelsesafgift i Danmark, som Kristian Pihl Lorentzen og Karsten Nonbo så rigtigt siger, siger Erik Østergaard.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082