Ny nordisk skønhed
Navnet Nordic Trailer forpligter. Månedens køretøj er specificeret til nordiske forhold.
Af Finn Bjerremand
I forrige udgave af Trans Inform kunne vi fortælle at det tidligere Pacton Scandinavia A/S, der har fået tilføjet binavnet Nordic Trailer A/S, også har lanceret et helt nyt trailerbrand under samme navn.
Med den nye trailer har de to indehavere Klaus Gierl og Henrik Korsdal Pedersen sat fokus på et stort marked for trailere, som kan dække behovet hos transportvirksomheder der har Norden som hjemmemarked - og som måske samtidig også trafikerer det øvrige Europa.
Nordic-traileren er et godt eksempel på, at kundernes behov er vigtige. Nordic Trailer A/S har specificeret traileren ud fra et gennemsnit af de kendte kundebehov og herefter fået en producent til at bygge den nordiske trailer.
Med navnet Nordic forpligter producenten sig faktisk til, at produktet kan leve op til de svære krav med skiftende vejr, ofte med masser kulde og nedbør i det nordiske område. Dertil kommer de betydelig større krav til at kunne tilpasse sig vægtregler i det nordiske område, hvor man i dag i høj grad benytter treakslede trækkere foran trailerne og dermed ligger på 48 til 50 ton vogntogsvægt for tunge transporter.
Første eksemplarDet første eksemplar er udstyret med en 16 ton kingpin, men Nordic Trailer A/S har allerede taget konsekvensen af de kommende vægtregler og indført et teknisk tryk på kongetappen på hele 18 ton på alle nye Nordic-trailere fremover.
Det sker selv om det ikke efter de nuværende informationer bliver muligt at køre med mere end 48 ton vogntogsvægt på seks-akslede vogntog i Danmark. Men med 18 ton kongebolt og en treakslet trækker på 26 ton totalvægt, er der dog mulighed for at kunne laste mere i forenden af traileren end det er tilfældet i dag.
Den første Nordic, der er kommet til landet, er med i Scanias V8-karavane, og er således Månedens Køretøj. Traileren er tilpasset en rigtig treakslet trækker med en støttebensposition på 2595 mm bag kongetappen, så der ikke er problemer med at dreje med en treakslet trækker foran.
Hele området over kongetappen er lavet som en solid sandwichkonstruktion med en kraftig plade.
Al slags vejr – året rundtChassiset er svejset på begge sider af kroppen og der er skåret ud til tværvangerne, der er gennemgående fra side til side. Hele chassiset med tilhørende vanger o.s.v. er galvaniseret, så der er gjort hvad man kan for at undgå rustdannelse - et forhold, der er meget vigtigt, når man har specificeret en trailer til at kunne køre overalt i Norden. Vel at mærke hele året rundt.
Månedens Køretøj er udstyret med SAF 9 ton aksler med skivebremser, og akselaggregatet er ophængt med luftpuder, der er udstyret med hæve-sænkefunktion.
Akselbestykningen er dog noget kunden selv kan bestemme
– Vi leverer Nordic med enten SAF med skivebremser eller BPW med enten skive eller tromlebremser - som kunden gerne vil have det, siger Henrik Korsdal Pedersen til Trans Inform.
Bremsesystemet er et ABS/EBS anlæg med bl.a. RSS, som er et stabilitetssystem, der modvirker vælteulykker. Hæve-/sænkeventiler og bremseprøvestudserne er ført ud på et panel lige bag akselsektionen i venstre side, hvor det sidder godt og samtidig er let tilgængeligt.
Solid bundkonstruktionTil bunden er der valgt en gammel kendt løsning med en hårdttræsbund i stålomegaprofil. I kantskinnen er der huller til surring og det er muligt at surre gods, når traileren er læsset, uden at man behøver at åbne presenningerne.
Under bunden, bag hjulsektionens venstre side, er der lavet et magasin til korte kæpstokke, der kan anvendes til sikring af gods.
Forsmækken er udvendig konstrueret med pæne skrå forhjørner, der giver et pænt look, og på toppen er der en overlapning af presenningen, som sikrer mod indtrængende vand etc.
Hele siden er en almindelig gardinside med gardinstrammer i bagenden og korte surringsbånd, som strammere hele vejen hen på presenningen.
Indvendig er der stolper samt løse brædder, der f.eks. kan sættes i forneden, så der kan dannes en form for side.
Taget er et skydetag, der med et håndtag let kan skydes frem for lastning med f.eks. kran oven fra.
Flot bagendeHele bagenden er solidt konstrueret og bagdørene er fremstillet som de bør være, hvor hver dør hænger i fire dørhængsler og der er to lukketøjer i hver dør. Så er dørene sikret på bedste måde.
Tværvangen i bagenden, hvor bunden ender og dørenes lukketøj er fastgjort på, er udstyret med to bagudvendte hjørner, som blandt andet skal beskytte ved kørsel til læsserampe. Der ville jeg nok foretrække at man i stedet monterer gummiklodser eller måske endnu bedre store gummivalser. Det er der da også mulighed for at få. Ifølge Klaus Gierl er det helt og holdent et kundevalg.
I højre side under bagvangen sidder der en udtrækstrappestige. Takket være den kan man altid komme sikkert op i traileren - hvis den da ikke lige står parkeret foran en læsserampe.
Mellem bagvangen og lygtebommen, er der monteret en lukket plade, som bestemt er med til at give en pæn bagenden. Lygtebommen, der er lavet som en lukket profil, er udstyret med to trekammer diodebaglygter i hver side, to nummerpladelys, to H3-baklygter samt to slingrelamper i enden.
Lige under lygtebommen sidder underkøringskofangeren, så Nordic Trailer har en hel næsten lukket bagende.
GennemtænktElsystemet på Nordic Trailer er bygget med et 15 polet kabel, som er ført helt igennem fra forenden af traileren til bagenden. Der er indskudt en fordelerboks til lygtetilslutningen, så der ikke er nogen såkaldte hurtigsamlere eller strømtyve, som ofte medfører udfordringer i vinterføret.
Ved støttebenene er der i begge sider monteret en H3 arbejdslampe.
Under venstre side af bagenden er der placeret et reservehjulsophæng, mens der i højre side er et meget flot værktøjsskab.
Traileren er også forberedt for at kunne fragtes med en færge. På udvalgte steder er der placeret færgekroge, som der kan surres i, så traileren kan stå ordentlig fast under sejlads.
Egenvægten ligger på 7.150 kg og med en tilladt totalvægt på 40.000 kg giver det en nyttelast på 32.850 kg.
Nordic-traileren er også certificeret med et TÜV XL godssikringscertifikat efter DIN EN 12642.
Nordic er et flot og gennemtænkt produkt, der for langt størsteparten af trailerkunderne, fint dækker behovet for en fleksibel og alsidig gardintrailer.
Takket være den høje kingpinbelastning er fremtiden også sikret, så traileren kan leve op til sit navn og finde anvendelse ikke bare i Norden, men også Syd- og Mellemeuropa.
fba@transinform.com