Pirater kræver handling
Beklager, men vi kan ikke gøre noget ved problemet. Kør uden om Europa i stedet for.
Af Gwyn Nissen
Beklager, men vi kan ikke gøre noget ved problemet. Kør uden om Europa i stedet for.
Der ville lyde et ramaskrig, hvis europæiske landvejstransportører – og for den sags skyld turister - fik at vide, at de blev nødt til at køre uden om Europa, fordi der er landevejsrøvere, der gør det usikkert at køre gennem Centraleuropa.
Men det er faktisk den besked rederierne har fået i forbindelse med piratproblemerne i Aden Bugten. Ruten via Suez-kanalen, der sparer den lange omvej uden om Afrika, bliver stadig mere usikker og får nu et stigende antal rederier til at tage omvejen omkring Afrika.
Hverken mandskab eller materiel er nemlig sikkert i de piratfyldte farvande.
Det tager både længere tid og koster flere penge at sejle omkring Afrika, men det er konsekvensen efter et årelangt pirateri-problem, som det internationale samfund ikke har evnet at løse. Tværtimod, så bliver tilstandene værre og værre.
Magtesløsheden blev understreget yderligere forleden, da det danske orlogsskib Esbern Snare måtte løslade en gruppe pirater, fordi disse ikke kunne retsforfølges.
Det er ikke kun et slag i ansigtet på rederierne, det tilskynder også endnu flere fattige somaliske pirater til at tage hyre i piratflåden, når deres kriminelle handlinger ikke har nogen konsekvenser. Formentlig ser de endda frem til at blive fanget igen, fordi de har det bedre i fangenskab på et internationalt krigsskib end de har på deres skiffs.
Selvfølgelig ville de europæiske regeringer gøre noget for at komme landevejsrøverier til livs. Men hvorfor er det så lige, at de samme politikere ikke reagerer på problemerne i Aden Bugten. Fordi det er ”out of reach – out of mind”?
Det skulle vi hilse og sige, at det er det ikke for rederierne og deres søfolk. For dem er piratproblemet så tæt på, som det overhovedet kan komme. Og lidt tæt på er det da også, når de globale forsyninger er truet og vi ikke længere modtager vores varer.
Derfor bør det være slut med at gemme sig bag den hjemlige ligusterhæk: Aden Bugtens pirater kræver en massiv militær tilstedeværelse og konsekvens, så fattige somaliere mister lysten til at sejle under Jolly Roger-flaget – og så det igen bliver sikkert at sejle i området.
Eller hvad ville du sige til at skulle køre over Rusland og Balkan på din bilferie til Italien?
gn@transporttidende.dk