23948sdkhjf

Scania bekæmper snyderi

Lastvognsleverandørerne bliver ofte sorteper, når der fuskes med tachografen og dermed ved antallet af kørte kilometer.

Lastvognsleverandørerne bliver ofte sorteper, når der fuskes med tachografen og dermed ved antallet af kørte kilometer.



For tiden raser debatten i medierne omkring anvendelse af magneter til manipulation af tachografer og hastighedsbegrænsere, anvendelse af flere førerkort mm. Når der manipuleres med tachografen, så lastvognens kørsel ikke registreres, er det ikke bare systemet med køre- og hviletid, der snydes. Det rammer også lastvognsproducenterne og deres servicepartnere.

Er lastvognen f.eks. lejet eller leaset på basis af en kilometer-afregning eller der er etableret en servicekontrakt, der er baseret på antallet af kørte kilometer, kan manipultaion få uoverskuelige konsekvenser for flere parter.

Når lastvognene kommer til det lovpligtige eftersyn af fartskriveren og når der laves anden service på en moderne lastvogn, vil det ofte fremgå af vognens computer, at der har været et uautoriseret indgreb i systemet. Derfor har vi spurgt en af Danmarks største leverandører af lastvogne, Scania Danmark, hvordan selskabet tackler disse problemer, der tilsyneladende er eskaleret inden for de seneste år.

- I den danske Scania-organisation er det fast politik, at ejeren af køretøjet skriftligt orienteres, såfremt der konstateres indgreb i køretøjets elektroniske systemer. Dette kan f.eks. være hastighedsbegrænser, tachograf eller motorstyring, siger Scania Danmarks pressechef Mikael Friis. Såfremt indgrebene skaber tvivl om registreringen af kørte kilometer, informeres kunden altid om, at Scania tager forbehold ved eventuelle fremtidige reklamationer, som kan henføres til bilens kørestrækning.

- Såfremt der er indgået serviceaftale (vedligeholdelses- eller reparationsaftale), drivlineaftale, tilbagekøbsaftale mv. på køretøjet, informeres køretøjets ejer om, at aftalevilkårene er overtrådt, hvorfor Scania-organisationen forbeholder sig ret til at opsige aftalen, tilføjer han.

Uregelmæssigheder indberettes

Mikael Friis oplyser desuden, at Scania Danmark allerede for flere år siden pålagde de autoriserede danske Scania-forhandlere at indberette eventuelle ulovlige ombygninger, komponentudskiftninger, ændringer i elektroniske systemer mv., som er omfattet af køretøjets typegodkendelse.

På baggrund af den seneste tids medieomtale af ulovligheder i lastbilbranchen har Scania Danmark indskærpet over for de autoriserede Scania-forhandlere, at de skal indberette uregelmæssigheder, så Scania-organisationen kan tage de nødvendige forholdsregler i forbindelse med reklamationer, serviceaftaler mv.

- Disse vilkår gælder for alle de autoriserede danske Scania-forhandlere, fastslår Mikael Friis.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062