Vejpigge har fanget tre spøgelsesbilister
Vejdirektoratet har besluttet at foretage visse tilretninger af den vejpigge-konstruktion, der skal bremse spøgelsesbilister ved frakørselsramper på motorvejen.
Først og fremmest vil Vejdirektoratet ændre vejpigge-mekanismen, således at vejpiggene bliver slået permanent ned igen af den første trafikant, der kører over dem i den rigtige retning, efter at de er blevet udløst. Hidtil har det været sådan, at de er blevet ved med at vippe op, indtil en medarbejder er kommet til stede og har låst dem fast nede i jorden.
Desuden har Vejdirektoratet besluttet at opstille kamera-overvågning af de i alt fem frakørselsramper, hvor der skal være vejpigge. Det skal give større viden om de episoder, hvor vejpiggene bliver udløst.
Ændringerne vil blive udført på såvel frakørselsrampen ved rastepladsen Lillebælt Syd, som på de fire øvrige frakørselsramper, hvor det er besluttet, at der skal monteres vejpigge.
Tilretningerne skal ses som et naturligt led i det forsøg med at bruge vejpigge til at stoppe spøgelsesbilister, som Vejdirektoratet lancerede i december sidste år. Forsøget løber frem til slutningen af 2013, og hensigten med forsøget er at teste vejpiggenes evner til at stoppe spøgelsesbilister i alle slags vejrlig, samt at foretage de nødvendige tekniske tilretninger undervejs.
UpsHelt konkret er de aktuelle ændringer blandt andet udløst af en episode fra den 14. december 2010, hvor en bilist fik punkteret sine fordæk ved frakørselsrampen på Lillebælt Syd, selv om han kørte den rigtige vej op ad rampen.
Vejdirektoratet har efterfølgende ved hjælp af Teknologisk Institut analyseret hændelsen grundigt, og det viser sig, at det under visse forhold vil være muligt at punktere, selv om man kører den rette vej over vejpiggene. Det kræver dog: At vejpiggene er aktiverede, at der er glat føre, at bilisten laver hjulspin henover vejpiggene.
Hvis disse omstændigheder er til stede, kan uheldet i værste fald være ude. Vejdirektoratet skal dog nævne, at der i de seneste par måneder er sket en del aktivering af vejpiggene, og at mange trafikanter er kørt henover dem, uden at det har resulteret i andre uheldige episoder.
Tre stoppetVejdirektoratet har konstateret, at vejpigge-konstruktionen i tre tilfælde har virket efter hensigten, idet tre trafikanter har fået punkteret dækkene og dermed ikke er nået ned på motorvejen, hvor de ville have været til akut fare for andre trafikanter.
De omtalte ændringer ændrer ikke på, at trafikanter, som kører mod færdselsretningen, får punkteret dækkene.