Volvo ind på det tunge segment
Ny FH16 med konverter klarer vogntogsvægte på op mod 300 ton.
Volvos succesrige tunge lastvognsserie FH16 er netop blevet lanceret i en ny skræddersyet version til tunge blokvognstransporter. Den nye lastvogn er konstrueret til at klare sværtransporter med vogntogsvægte på op til 295 ton.
Den tunge Volvo er bl.a. udstyret med en automatiseret transmission, der også har en momentomformer, som sikrer stor effekt ude ved hjulene, når der skal sættes i gang med de helt tunge laster.
- Dette er en løsning for de tungeste og mest krævende transportopgaver, og en af de få løsninger på markedet, der er i stand til at håndtere så store vogntogsvægte, siger Hayder Wokil, produkt manager for det tunge segment hos Volvo Trucks Europa Division.
Volvos nye sværvægter er udstyret med en 6 cylindret rækkemotor på 16-liters slagvolumen, som har en topydelse på 600 hestekræfter og et maksimalt drejningsmoment på 2800 Nm. Kraften transmitteres ud til tandembogien via en syv-trins automatgearkasse med konverter - en kombination, der ifølge Volvo gør det muligt, at sætte meget blødt i gang og som samtidig byder på gode manøvreegenskaber ved langsom kørsel og rangering.
Transmissionen giver også fordele på motorvejen. Det høje syvende gear gør det muligt at opretholde en høj gennemsnitlig hastighed med relativt lave motoromdrejninger.
Tilgængelig som tungtrækkerDen nye superlastvogn er udelukkende tilgængelig som blokvognstrækker i forskellige varianter og vil kunne leveres i et bredt udbud af forskellige akselkonfigurationer og akselafstande.
- Blokvognstransporter med vogntogsvægte på over 200 tons er et voksende segment, hvor vi nu kan tilbyde vores kunder et særlig stærkt alternativ, siger Wokil, der desuden peger på, at både transportomkostninger og brændstofforbrug per transporteret ton er mindre ved sværgodstransporter sammenlignet med vogntog med lavere vægte.