Panama-kanal-udvidelse udfordrer USA-havne
Østkysthavne på jagt efter penge til udbygning af havnefaciliteter, så de kan modtage Super Post-Panamax containerskibe, når udvidelsen af Panama-kanalen er færdig i 2014.
De største containerskibe, der i dag går gennem Panama-kanalen har en kapacitet på 5000 TEU. Men i 2014 bliver det muligt at sende containerskibe op til 12.000 TEU gennem kanalen. Dermed er der udsigt til en kraftig opgradering af trafikkerne fra Asien til USAs havne i Den mexicanske Golf og på Østkysten.
Derfor står østkysthavnen og den tilhørende infrastruktur over for store investeringsopgaver, skriver Cathy Roberson fra Transport Intelligence.
Containertrafikken fra Asien til USAs østkyst udgør største parten af trafikken gennem Panama-kanalen og den voksede med hele seks procent i kriseåret 2009.
En række havne på USAs østkyst og flere jernbaneselskaber er allerede i fuld gang med at opgradere infrastrukturen til de langt højere containervolumener i fremtiden.
Godsbaneselskaberne har med offentlig støtte anlagt og opgraderet jernbanestrækninger, herunder Norfolk Southerns Heartland Corridor, der forbinder Port of Virginia med Chicago, og The Cresent Corridor, der forbinder havnene i New York og New Jersey med havnen i New Orleans.
Godsbaneselskabet CSX er i fuld gang med at udbygge en intermodal korridor, National Gateway, der forbinder Port of Baltimore til Chicago.
Mens udbygningen af godsbanekorridorer, der kan bære den forventede vækst i containertrafikken fra havnene langt ind i landet er i fuld gang, så kniber det mere med at få selve havnene gjort klar til at modtage de langt større containerskibe.
To har kapacitetKun to havne på USAs østkyst - Port of Virginia og Port of New York/New Jersey - har sejlrender og kajanlæg med den nødvendige dybgang på 50 fod (16 meter).
Havnene i Charleston, Miami og Savannah er i gang med at forbedrede infrastrukturen til de store Super Post Panamax containerskibe, men søger stadig efter den nødvendige finansiering.
Håbet er at præsident Barak Obama finder plads på det føderale budget for 2012 til at støtte udbygningen. Forbundsregeringen i Washington har på forhånd meddelt, at man prioriterer udbygningen af den nationale infrastruktur og Transportministeriets budget skal øges med hele 66 procent i de kommende år.