23948sdkhjf

Janholt beder om flere militære muskler

J. Lauritzens topchef, Torben Janholt, beder regeringen genoverveje afvisningen af danske marinesoldater som bevæbnede vagter på danske handelsskibe.

J. Lauritzens topchef, Torben Janholt, beder regeringen genoverveje afvisningen af danske marinesoldater som bevæbnede vagter på danske handelsskibe.



Da Danmarks Rederiforening og Søfartens Ledere i januar slugte en kamel og erkendte, at bevæbnede vagter mere og mere ligner den eneste løsning på piratproblemet i Adenbugten og Det indiske Ocean, så bad Danmarks Rederiforening om hjælp fra Forsvaret.

Rederierne ønsker nemlig, at en eventuel magtanvendelse bliver et politisk ansvar.

Men forsvarsminister Gitte Lillelund Bech var hurtig til at afvise tanke, selv om flere politiske ordfærere på Christiansborg var positivt stemt.

Læserbrev: Behov for militær hjælp

Torben Janholt, der er adm. direktør i J. Lauritzen A/S, beder nu regeringen om at genoverveje ideen om danske soldater på danske handelsskibe. Det sker i et læserbrev i Morgenavisen Jyllands-Posten.

”Tvunget af eskaleringen i piratuvæsenet ved Somalia ser mange rederier desværre muligheden for bevæbnede vagter på skibene som et yderligere nødvendigt værktøj.

I dag er mere end 30 skibe og over 800 søfolk kidnappet.

Men forsvarsminister Gitte Lillelund Bech har meldt ud, at hun ikke kan støtte ideen om soldater om bord, specielt ikke på danske skibe.

Det er ellers det, danske rederier foretrækker - ikke mindst for at sikre, at der bliver tale om størst mulig kompetence hos de bevæbnede vagter, når deres tilstedeværelse er nødvendig, og for at sikre klare retningslinjer og kommandoveje, som ikke altid vil foreligge ved brug af private vagtværn, skriver Janholt.

Han henviser til, at andre landes flåder netop tilbyder en sådan ’service’ til skibe, der sejler under den pågældende nations eget flag.

Torben Janholt anerkender i læserbrevet den militære indsats som Søværnet allerede yder i Adenbugten, men konstaterer at de seneste måneder dramatiske udvikling med flere og mere voldsomme kapringer over et langt større havområde, gør det nødvendigt at tilpasse den militære indsats til realiteterne.

Torben Janholt slutter:

”Danmark er en af verdens førende søfartsnationer, og danske rederier har behov for sikkert at kunne sende besætninger og skibe gennem verdenshavene, herunder Adenbugten og Det Indiske Ocean.

Rederierne har ikke forhåndsret til danske soldater. Det eneste, der bedes om, er, at regeringen åbner for assistance - og gerne mod betaling - fra de dele af forsvarets almindelige styrker, som vurderes mest egnede til opgaven.”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078