Scandlines fortsætter over Femern Bælt
Når den faste forbindelse over Femern Bælt står færdig omkring 2020, så har færgerederiet ikke tænkt sig at stryge flaget på ruten Rødby-Puttgarten.
Tværtimod planlægger Scandlines at fortsætte på ruten over Femern Bælt i direkte konkurrence med den faste forbindelse. Fastholder det i dag tysk ejede færgerederi driften på Rødby-Puttgarten, så undergraver det budgettet for det danske prestigeprojekt, hvor det er forudsat at der ikke kommer direkte konkurrence over Femern Bælt.
- Der er ingen tvivl om, at Scandlines færger vil sejle videre. Det er slet ikke et emne at indstille sejladsen, når Femern-forbindelsen står færdig, udtaler kommunikationsdirektør Susanne Brigitte Kock fra Scandlines ifølge Morgenavisen Jyllands Posten.
Dermed er der udsigt til hård kamp om de om mod 11.000 betalende køretøjer, som Femern A/S forventer vil benytte ruten dagligt i omkring 2025. Scandlines sejler i gennemsnit 5500 køretøjer over Femern Bælt dagligt.
I Femern A/S erkender kommunikationsdirektør Ajs Dam, at en fortsat færgedrift over Femern Bælt kommer til at forårsage en priskrig eller et delt marked. Han er dog ikke i tvivl om, hvem der vinder en sådan kamp på længere sigt.
- Ingen af de andre steder, hvor man har bygget store broer - Storebælt og Øresund - er færgedriften fortsat, siger Ajs Dam.