Tysk Europaparlamentariker: Pyntet Femern-budget
Femern A/S afviser anklager fra tysk medlem af Europaparlamentet om alt for optimistiske trafikprognoser.
Det nordtyske medlem af Europaparlamentet, Bettina Hagedorn (SPD), der er medlem af Europaparlamentets budgetudvalgt, kritiserer Femern A/S for at overdrive forventningerne til trafikgrundlaget for en fast forbindelse under Femern Bælt. Dermed hviler det lånefinansierede tunnelprojekt på gyngende økonomisk grund.
- Det er ikke seriøst, når Femern A/S kalkulerer med 10.800 afgiftsbetalende køretøjer pr. døgn. Det er dobbelt så mange, som Scandlines sender af sted, nemlig 5.500 køretøjer dagligt, siger Bettina Hagedorn til ingenioren.dk.
Hagedorn stiller sig også undrende over, at den anslåede pris for en sænketunnel lige pludseligt falder med flere milliarder kroner, mens en fast broforbindelse samtidig stiger tilsvarende. Dermed blev en bro- og en tunnelløsning omtrent lige dyre og det fik partierne i Folketinget til at ændre holdning, så de nu reelt har valgt en tunnelløsning.
- En virksomhed, der kalkulerede på samme måde, ville gå konkurs, mener Bettina Hagedorn.
I Femern A/S afviser kommunikationsdirektør Ajs Dam kritikken.
- Trafikprognosen, der er fra 2003, angiver 8.000 køretøjer pr. døgn i åbningsåret. Fem år efter åbningen forventes antallet at være ca. 10.800 køretøjer om dagen. Derefter, siger prognosen, er den gennemsnitlige, årlige trafikvækst på vejforbindelsen 1,7 procent, siger Ajs Dam og påpeger, at den faktiske trafikudvikling har ligget højere, bortset fra under finanskrisen.
Han betegner Femern A/S budgetlægning som konservativ.
- Erfaringen fra Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen er, at den økonomiske aktivitet på tværs af bælterne stiger, når tilgængeligheden øges og rejsetiden formindskes. Ti år efter åbningen ligger både Øresund og Storebælt væsentligt over de oprindelige trafikprognoser, siger Ajs Dam til ingenioren.dk.