23948sdkhjf

Udenlandske køretøjer skal kunne holdes tilbage

Den norske lastbilejer og vognmandsforening NLF mener, at norske myndigheder behandler udenlandske chauffører bedre end norske chauffører.

Den norske lastbilejer og vognmandsforening NLF mener, at norske myndigheder behandler udenlandske chauffører bedre end norske chauffører.



I et brev til den norske rigsadvokat kræver NLF, at politiet i højere grad gør brug af muligheden for at tilbageholde udenlandske køretøjer indtil evt. bøde er betalt eller der er stillet den fornødne sikkerhed.

”I vinter har vi flere gang modtaget oplysninger om at et udenlandsk vogntog har forbrudt sig mod færdselsloven, uden at der er blevet reageret på samme måde som det ville være sket over for en norsk trafikkant.

Ud af en statistik fremgår det at det kun er halvdelen at de bødeforlæg, der er skrevet ud som er blevet betalt. NLF kræver derfor at der i højere grad udfærdiges bødeforlæg på kontrolstedet eller uheldsstedet, så vilkårene for tilbageholdelse er opfyldt.

Efter den norske færdselslovs § 36b har Politiet ret til at tilbageholde køretøjet inden bøden er betalt eller der er stillet sikkerhed for både bøde og evt. sagsomkostninger.

NLF anmoder nu den norske rigsadvokat om at instruere politikredsene om at tage den regel i anvendelse,

modsat det der sker i dag. På den måde vil staten kunne sikre sig mod dårlige betalere. Dertil kommer

at ejerne af godset og evt. transportkunde vil blive opmærksomme på, at der er begået strafbare forhold

under udførelsen af transporten. Dette vil efter vores opfattelse, kunne have en præventiv effekt, også over

for kørselsrekvirenten, og vil kunne føre til at de useriøse transportører som vælger at tilsidesætte

trafiksikkerheden vil blive valgt fra,” hedder det i brevet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063