23948sdkhjf

Dobbelt tysk dieselskat skal standses

DTL og ITD: Skatteministeren vil af med tysk dobbeltskat på diesel i en fart.

DTL og ITD: Skatteministeren vil af med tysk dobbeltskat på diesel i en fart.



Skatteminister Troels Lund Poulsen vil ikke vente på en afgørelse i EU, men går nu personligt ind i sagen om den tyske dobbeltopkrævning af dieselafgift, som har fundet sted siden sidste sommer på danske lastbiler med brændstoftanke, der ikke er standard-tanke.

Ligesom DTL og ITD, der arbejder tæt sammen i sagen, er Skatteministeriets embedsfolk og ministeren i kontakt med både EU-Kommissionen og de tyske myndigheder om at få problemet løst hurtigt muligt.

- Det er min opfattelse, at tyskernes praksis er en hindring for udøvelse af erhverv og er i strid med principperne for det indre marked. Det er en situation, som jeg ser på med stor alvor, skriver Troels Lund Poulsen i et brev til DTL.

Tysk finansminister bedt om at gribe ind

Ministeren har også kontaktet sin tyske ministerkollega, finansministeren, for at få politisk fokus på sagen. Han håber, at den tyske minister vil påvirke den tyske administration til at udvise fleksibilitet og ændre praksis, indtil reglerne kan blive ændret. Det skal EU sørge for.

- DTL er meget tilfredse med, at skatteministeren personligt går ind i sagen. Situationen er jo helt uholdbar. Men det er desværre ikke en helt enkelt sag at løse uden den nødvendige politiske vilje, og den har Troels Lund Poulsen tydeligvis. Så må vi håbe, at hans tyske ministerkollega også er med på den linje, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.

- Det er glædeligt, at vi med skatteministerens engagement kan få lagt ekstra pres på de tyske myndigheder. Vi har gennem det sidste halve år været i dialog med de tyske toldmyndigheder, og de har på intet tidspunkt kunnet svare på, hvor og hvordan afgifterne i praksis skal afregnes. Der er derfor ingen tvivl om, at vi har brug for en politisk afgørelse i denne sag, siger Jørn-Henrik Carstens, der er teknisk konsulent i ITD.

Refusion

Skatteministeren konstaterer i brevet til DTL, at definitionen på en standardtank i EUs energibeskatningsdirektiv medfører, at er stor del af de erhvervskøretøjer, der tanker diesel i Danmark, men bruger brændstoffet i Tyskland, vil blive udsat for en dobbeltbeskatning. Han skriver videre, at han er blevet orienteret om, at Kommissionen har varslet en løsning i løbet af få måneder.

Skatteministeren afslutter sit brev med at oplyse:

”Herudover har jeg bedt min administration om at tilrettelægge en ordning for tilbagebetaling af energiafgift i tilfælde, hvor der er betalt både dansk og tysk afgift af samme motorbrændstof.”

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094