23948sdkhjf

Første tredive tons tip-påhængsvogn

Den første 4-akslede påhængsvogn med 3-vejtip, der er bygget til 30 ton totalvægt efter de nye regler, rullede i fredags ud af fabriksporten hos Skelhøje Vognfabrik A/S.

Den første 4-akslede påhængsvogn med 3-vejtip, der er bygget til 30 ton totalvægt efter de nye regler, rullede i fredags ud af fabriksporten hos Skelhøje Vognfabrik A/S.



Påhængsvognen fra Skelhøje Vognfabrik (SVF) har en totalvægt på 30 ton, som den dog første kan registreres til efter den 1. april.

Egenvægten er på blot 6.840 kg, hvilket giver en lasteevne på hele 23.160 kg, når de nye regler træder i kraft.

Til sammenligning har en lignende 3-akslet SVF-påhængsvogn en egenvægt på ca 6.250 kg, og en nyttelast på ca. 17.750 kg.

Med den nye type 4-akslede påhængsvogn vil den kommende forøgelse af vogntogsvægten på 6.000 kg slå direkte igennem med hele 5.410 kg ekstra nyttelast.

Chassiset er bygget i højstyrkestål og ladlængden er 7.800 mm, siderne er firedelte med 1.700 mm i højden, fordelt med 1.200 plus en top på 500 m i venstre side og 1.500 mm med 200 m på toppen i højre side.

På venstre side og bagsmækken er der el-pneumatisk udfald, stolperne er Kinnegrip K5, akslerne er BPW med skivebremser og bremsesystemet er et Wabco EBS-anlæg, med RSS (roll-stability-system) samt bl.a. vægtindikation.

Hjulene er i størrelsen 385/65 R 22,5, hvor der er valgt stålfælge. Bunden er fremstillet i rustfri stål og lakarbejdet er lavet af Nordjysk Auto Lakering.

Den nye SVF påhængsvogn skal leveres til vognmand Søren Junker, Linde- Mellerup Container og Vognmandsforretning i Linde ved Spentrup.

Hos Skelhøje Vognfabrik er den næste 30 ton 4-akslede påhængsvognen allerede tæt på at være bygget færdig og der ser ud til at der er kommet lidt gang i salget af nye påhængskøretøjer.

- Vi forventer både at skulle levere en del nye 4-akslede påhængsvogne og 3-akslede kærrer i de kommende år, siger de to indehavere Flemming Zachariassen og Leif Jørgensen, der også har fået en del ordrer på ombygning af 3-akslede påhængsvogne, der skal have bygget en ekstra foraksel på.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078