23948sdkhjf

Renova kører med Volvo metangas

Det svenske renovationsselskab er blandt de første i Sverige til at køre med flydende gas som brændstof i en såkaldt metandiesel.

Det svenske renovationsselskab er blandt de første i Sverige til at køre med flydende gas som brændstof i en såkaldt metandiesel.



Resultatet er en reduktion af CO2 udslippet med næsten 80 % og lastvognen kan desuden køre op mod 800 km mellem tankningerne. Renova erstatter en de lastvogne, der transporterer slagger fra kraftvarmeværket, med ny Volvo FM i metangasversionen, der både kan anvende gas og diesel som drivmiddel.

Når nu gassen kan leveres i flydende form bliver det muligt for tunge køretøjer, der kører på lange strækninger at satse på biogas, der i såvel flydende som gasform, i dag anses for et af de mest miljøvenlige brændstoffer.

Den nye Volvo skal køre ca. 10 ture hvert døgn med 30 til 35 ton slagger på hvert læs. Med en aktionsradius på ca. 800 km pr tank, behøver lastvognen ikke at skulle stoppe så tit for at tanke. Til sammenligning skal en traditionel gasdrevet renovationsvogn med en motor med tændrør - der anvender brændstoffet CNG gas til driften - tanke for hver 200 km.

Energieffektiv transport

Teknologien bag metandiesel udnytter gassens fordele sammen med dieselmotorens ca. 30 til 40 højere virkningsgrad, hvis man sammenligner med en gasmotor med tændrør. Dermed er forbruget af energi betydelig mindre, når man sammenligner med de traditionelle lastvogne, som kører på gas.

Renova, der har Göteborg og Vestsverige som baseområde, transporterer, sorterer og behandler affald og genanvendelig materiale.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079