23948sdkhjf

Flere danske rederier sejler syd om Afrika

Piratproblemet i Adenbugten og Det indiske Ocean får flere og flere rederier – herunder danske – til at vælge den lange vej syd om Kap Det Gode Håb.

Piratproblemet i Adenbugten og Det indiske Ocean får flere og flere rederier – herunder danske – til at vælge den lange vej syd om Kap Det Gode Håb.



Den somaliske piratplage har bredt sig til store dele af Det indiske Ocean og den internationale flådeindsats virker mindre og mindre effektiv, fordi det er noget nær umuligt at beskytte skibsfarten militært i så stort et havområde.

Udviklingen tvinger et stigende antal handelsskibe syd om Afrika.

- Det er det absolut største problem i shipping i øjeblikket. Vores CEO´s og redere er jo arbejdsgivere og forretningsmænd, så det optager os døgnet rundt dette her. Vi diskuterer det hele tiden, siger vicedirektør i Danmarks Rederiforening Jan Fritz Hansen til Nyhedsbureauet Direkt.

Omkring 840 søfolk sidder i øjeblikket som gidsler på mere end 30 kaprede skibe ud for Somalias kyst. Alene siden nytår er 46 skibe kapret eller forsøgt kapret, oplyser ICC Commercial Crime Services.

- Det, vi har set, er, at angrebene har flyttet sig helt over til et par hundrede sømil fra den indiske kyst. Det er meget voldsomt. Problemet har udvidet sig rent geografisk. Antallet af angreb er nogenlunde konstant, men der er sket det, at piraterne bliver mere og mere grådige. De holder skibene fanget i længere og længere tid for at presse løsepengene i vejret. Så antallet af skibe der hober sig op på den somaliske kyst stiger, siger Maritime Security Officer hos BIMCO, Jakob Larsen, til Direkt.

Flere rederier har – ifølge Lloyd’s List - for nyligt drøftet en boykot af Adenbugten, hvis ikke det internationale samfund får bragt problemet under kontrol snarest.

- Medlemmerne i koret, der mener, vi skal sejle sydom, bliver flere og flere. Men hvornår det bliver stort nok, kan jeg ikke svare på. Vi har dog allerede nu rederier, der sejler sydom. Det er især specialrederier med mindre skibe. Og vi har fire-fem danske tankrederier, som ikke anløber Østafrika mere, fordi de ikke vil sejle i farvandet, samt to-tre andre rederier, der helt er holdt op med at operere i området, siger Jan Fritz Hansen.

Han fastslår, at piratproblemet ikke længere er et rederiproblem, men et generelt handelsproblem, der truer olieforsyningen og den internationale samhandel i store dele af verden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062