Køre-/hviletid: Husk den menneskelige side
Transportministeren havde i dag kaldt lastbilbranchen til møde om de mange overtrædelser af køre-hvile-tids-reglerne.
Budskabet fra International Transport Danmark (ITD) var klart: Der skal strammes op med bedre kontrol samt målrettet rådgivning og uddannelse af branchen. Men regelrytteriet har nået grænsen – mennesket skal tilbage i centrum i lastbilernes dagligdag.
- Regelrytteriet omkring køre-hvile-tid har nået et absurd leje, og derfor er endnu flere regler og sindrige bødesystemer den dårligst tænkelige løsning på de aktuelle problemer omkring overtrædelser af køre-hvile-tiderne. Lad os i stedet begynde at tage udgangspunkt i, at det er mennesker, vi har med at gøre, sagde ITD’s adm. direktør Jacob Chr. Nielsen bl.a. ved dagens dialogmøde mellem lastbiltransportens organisationer og transportminister Hans Chr. Schmidt.
Baggrunden for mødet var den seneste tids debat om overtrædelser af køre-hvile-tids-bestemmelserne inden for lastbiltransporten.
Jacob Chr. Nielsen hilste debatten velkommen, men beklagede på branchens vegne, at mange af medieoverskrifterne er blevet til på et alt for unuanceret grundlag.
- Udgangspunktet for debatten er nogle statistikker, som fortæller om et stigende antal overtrædelser af bestemmelserne. De er naturligvis utilfredsstillende, og dem kan vi ikke løbe fra. Men vi er nødt til at skelne imellem grove forseelser, som der reelt er ret få af, og så de mange mindre overtrædelser, som er hverdagen i branchen p.t., sagde Jacob Chr. Nielsen.
Nidkært regelsætOm baggrunden for de mange mindre overtrædelser forklarede Jacob Chr. Nielsen:
- Vi har at gøre med et regelsæt, der er så nidkært og detaljeret, at det på det nærmeste regulerer chaufførernes toiletbesøg. En simpel tastefejl kan føre til bøder – og endda til frakendelse af førerbeviset. Det medfører et enormt pres på chaufførerne og en tung administrativ byrde for transportvirksomhederne i hverdagen. Ingen andre brancher har lignende regler, og det er jo dybt urimeligt. Og hvad værre er: Det virker hverken fremmende på trafiksikkerheden eller på arbejdsmiljøet som tiltænkt, sagde Jacob Chr. Nielsen.
RådgivningHan erkendte dog samtidig, at antallet af overtrædelser af køre-hvile-tids-reglerne er alt for højt, og at der er brug for en aktiv indsats fra både myndigheder og branche for at få knækket kurven. På mødet løftede han sløret for ITD’s plan om at udvikle et omfattende videns- og rådgivningsprogram, som skal støtte medlemmerne i at minimere antallet af overtrædelser af køre-hvile-tiden.
- Vi har selv et ansvar for, at reglerne ikke vokser os over hovedet i branchen, og i ITD tror vi, at der skal langt mere til end nogle korte introduktionstimer for vognmænd. Derfor vil vi gøre køre-hvile-tid til vores hovedprioritet i ITD i de kommende år, så vi aktivt kan være med til at hæve niveauet og øge fokus på at overholde reglerne, sagde Jacob Chr. Nielsen.
Smidigere reglerDer var på mødet opbakning omkring nødvendigheden af smidigere regler og mere uddannelse og rådgivning til branchen. Derudover var der også enighed om, at det bevidste og systematiserede snyd med lastbilernes kontrolapparater skal stoppes her og nu.
- Bevidst manipulation med lastbilernes kontrolapparater kan aldrig forsvares. Det er kriminelt og ukollegialt og hører ikke hjemme i lastvognserhvervet. Her må vi forlange, at myndighederne yder den nødvendige kontrol på vejene, så problemet kan lukkes helt ned hurtigst muligt, sagde Jacob Chr. Nielsen.