23948sdkhjf

Køre-/hviletid: Effektiv kontrol

Hvis Danmark skal have en mere lødig transportbranche, er det nødvendig at indføre nye regler, som kan bruges til en effektiv kontrol, så ulovlighederne kan stoppes, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.

Hvis Danmark skal have en mere lødig transportbranche, er det nødvendig at indføre nye regler, som kan bruges til en effektiv kontrol, så ulovlighederne kan stoppes, mener Frie Danske Lastbilvognmænd.



Det klare budskab afleverede FDL torsdag under et møde med transportminister Hans Christian Schmidt, hvor branchens organisationer bl. a. drøftede, hvordan man kommer det tiltagende snyderi til livs.

- Det objektive ansvar skal ikke stoppe hos vognmanden som arbejdsgiver. Det skal også rejses over for kørselsrekvirenten og transportkøberen, som er ordregiveren, fastslog FDL´s repræsentanter Christian Jensen og Torbjørn Bay over for ministeren.

Selv om transportministeren gav udtryk for, at han er indstillet på at rydde op, er det endnu usikkert, hvor meget, der kommer ud af dagens møde. Men det var i det store og hele et positivt møde, set med FDL-briller.

- Vi fik en god dialog med transportminister Hans Christian Schmidt, og jeg fik da min opfattelse af ministeren revideret. Han virkede oprigtigt interesseret og beslutsom, og det blev aftalt, at vi skal mødes igen i løbet af marts, siger FDL´s næstformand Torbjørn Bay.

Mærkbare sanktioner

Der var på mødet også enighed om, at der skal gøres et og andet med hensyn til mærkbare sanktioner.

- FDL var selvfølgelig ikke helt enige med Dansk Industri og Danske Speditører, men det havde vi vel heller ikke forventet, men FDL er fortsat af den klare opfattelse, at speditører og andre kørsels-rekvirenter skal drages ind i billedet, når det drejer sig om sanktioner, understreger Torbjørn Bay.

FDL har i mange år efterlyst forbedrede kontrolmuligheder i Danmark, og det skal være en effektiv kontrol i lighed med BAG i Tyskland. Om denne kontrolinstans skal placeres hos Rigspolitiet, Trafikstyrelsen eller en instans i lighed med Bilsyn, afgøres af, hvor hurtigt kontrollen skal være effektiv.

Der findes i dag cirka 10 politibetjente rundt om i Danmark, som har den uddannelse, der er nødvendig for at udføre en effektiv kontrol i Danmark. Disse betjente hjælper i dag Rigspolitiet, når de kan frigives til dette arbejde. Der nemlig tilknyttet en politikreds og indgår derfor i politikredsens arbejde på lige vilkår med andre politibetjente i de pågældende kredse.

Flyt betjente

Som FDL ser det, vil kontrollen hurtigt kunne gøres mere effektiv ved at overføre de 10 betjente, så de bliver tjenstgørende direkte under Rigspolitiets tungvogns-kontrol.

Reelt kan kontrollen blive mere effektiv samme dag, de pågældende betjente er blevet overført til Rigspolitiet. Så kan man politisk efterfølgende i samarbejde med de interesse-organisationer, som er interesseret i ordnede forhold i Danmark, beslutte hvordan et eventuelt dansk BAG skal udformes, og hvordan placeringen af de ansatte skal være.

- Det er i hvert fald naglefast, at hvis vi skal have en effektiv kontrol nu, er det altså nødvendigt at tilpasse det lovgrundlag, der skal bruges, til en effektiv kontrol, fastslog FDL-forhandlerne Christian Jensen og Torbjørn Bay.

FDL´s forslag:

- Vognmandstilladelser til godskørsel skal følge registrerings nummer, CRM registeret skal styre, om det er muligt at registrere en lastbil til godskørsel. Kort og godt: Har man ingen ledig vognmandstilladelser til godstilladelse, kan der ikke ske registrering til godskørsel. Ved inddragelse - eller manglende fornyelse - af vognmandstilladelser til godskørsel, inddrages nummerpladerne af politiet. Altså efter samme praksis som gælder, ved manglende indbetaling af vægtafgift.

- Alle køretøjer med computer-styring, skal i forbindelse med udførelse af normalt servicearbejde vedligeholdelse-arbejde samt fartbegrænser-kontrol eller justering have udlæst den fejlkode, der registreres, når der er signaler fra hjulenes ABS og ESP-sensorer. Og altså ikke fra udgangsakslen på gearkassen. Det er disse fejlkoder som indikerer brug af magnet, data skal gemmes og altid kunne rekvireres ved vejkontrol eller virksomhedskontrol.

- Ved virksomhedskontrol udleveres følgende: Alle data, udlæst i forbindelse med værksteds besøg fartbegrænser-kontrol eller justering. Alle data fra køretøjets tachograf. Alle ansættelses-kontrakter på de chauffører, som er registeret med deres diagramskiver fra analogisk fartskriver, eller registreret med førerkort i tachografen. På alle registrerede brugere skal udleveres, revisor og/eller bogholder-attesteret lønningsregnskab, som helt præcist skal opfylde overenskomsternes fastsatte krav til specificerede timetal - omregnet til lønkroner ved lønudbetaling.

- Ved landevejskontrol skal det være muligt for kontrollanterne at udføre en total udlæsning af tachografen. Det skal være muligt at forlange de samme data udleveret elektronisk, som er lagret i forbindelse med fartbegrænser-kontrol, eller justering. Chauffører, som fremviser en ferieseddel, som enten ikke har udgangspunkt fra ansættelse sted eller virksomhedens hjemhørs-adresse, som skal fremgå af ansættelsesaftalen, skal kunne dokumentere fremrejse til stedet, hvor lastbilen overtages, og hvor feriesedlen dokumenterer overtagelse af lastbilen. Er disse dokumentationer ikke tilstede, skal køretøjet tilbageholdes, til det manglende matereale er fremskaffet, så kontrollen kan udføres.

- Behandlingstiden af rejste sager er i dag alt for lang. Der skal ikke gå halve til hele år, efter konstateringen af klare lovbrud. Der skal der være en maksimal tidsgrænse til retssagen skal påbegyndes.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078