23948sdkhjf

Køre-/hviletid: Et udbredt problem

Der er ikke kun tale om nogle få sorte får, der snyder, mener Michael Svane fra DI Transport.

Der er ikke kun tale om nogle få sorte får, der snyder, mener Michael Svane fra DI Transport.



- Transportbranchen må tage det på sig, at det her ikke handler om nogle få brodne kar og en lille udefinerlig gruppe, men at der et stort omfang af snyd og uregelmæssigheder med køre-/hviletider – og det kan ikke nytte, at vi lukker øjnene herfor, siger Michael Svane efter den seneste tids debat om snyd med køre-/hviletid og torsdagens møde med transportministeren, som fik branchens opbakning til et transport-vejkorps.

- Vi slår til lyd for en mere systematisk kontrol, foretaget af et særligt uddannet vejkorps, siger Svane.

Men vil det ikke bare medføre, at der bliver afsløret endnu flere overtrædelser, sådan som det er nu?

- Vi må konstatere, at der har været slækket på kontrollen. Selv når der er foretaget politianmeldelser omkring ulovlig cabotage eller lignende, så kommer politiet ikke. Det er jo ikke bødernes størrelse, men risikoen for at blive opdaget, der er afgørende for, om reglerne overholdes. Hvis ikke der kontrolleres, så svækker det reglernes effekt. Derfor er der behov for kontrol med stort K, siger Michael Svane.

Han opfordrer desuden branchen til ved hjælp af øget egenkontrol at komme overtrædelserne til livs. Svane overvejer, om der skal laves et egenkontrol-program sammen med f.eks. Norsk Veritas og myndighederne.

Kig på overtrædelser

- Men det er også vigtigt, at politikerne kigger på de forskellige typer for overtrædelserne og vi ønsker dem delt op i tre grupper: For det første betjeningsfejl og fejl uden trafiksikkerhedsmæssig betydning. For det andet almindelige overtrædelser, hvor chauffør og vognmand kan blive tvunget på et kursus. Og så den tredje kategori: Bevidst snyd, manipulation, fusk, bedrag – det skal vi slet ikke forklare eller forsvare i branchen. Her handler det ikke om, at reglerne ikke er gode nok eller at man er ude i en gråzone. Det skal straffes hårdt og det skal følges op ved, at organisationerne smider disse medlemmer ud, siger Michael Svane.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094