ITD skærper kamp mod ufleksible regler
Men organisationen fastholder, at bevidst snyderi skal ud af transportbranchen nu.
International Transport Danmarks direktør Jacob Chr. Nielsen er torsdag med ved bordet, når transportbranchen skal diskutere den seneste tids sager om snyd omkring køre-/hviletid med transportminister Hans Chr. Schmidt.
- Jeg vil gøre alt for, at mødet også kommer til at omhandle de ufleksible regler, der er på godstransportområdet, siger Nielsen. Men jeg kan lige så godt sige det nu: Det bliver ikke nemt. For de dårlige sager fylder alt for meget i ministerens og befolkningens (læs: vælgernes) bevidsthed.
ITD-direktøren tror, at ministeren vil hjælpe branchen, men det kræver, at der strammes op, skriver han i et brev til medlemmerne.
Jacob Chr. Nielsens bud på hvad der skal gøres er følgende:
1. Kontrolapparaturet skal virke korrekt i alle lastbiler på vejene. Mere og bedre vejkontrol skal gøre det umuligt for chauffører og vognmænd med dårlig moral at snyde og manipulere med kontroludstyret uden at blive opdaget og straffet.
2. Branchen skal opruste på viden, uddannelse og rådgivning om køre-hvile-tid inden for egne rækker. Det er den eneste vej, når overvågningen fanger enhver uregelmæssighed, og reglerne samtidig er så indviklede, som de er. Branchen har selv en opgave, hvis den skal undgå, at regeljunglen vokser over hovedet og gør alle i branchen til daglige lovovertrædere.
- Før vi har sat flueben ved disse to punkter, tror jeg, det har lange udsigter med at få politikerne til at se på de helt nødvendige og rimelige lempelser på køre-hvile-tids-området, vi har behov for, skriver ITD-direktøren, der prioriterer hjælp til medlemmerne omkring køre-/hviletid som ”ITD’s allervigtigste opgave i den kommende tid”.
Han understreger, at bevidst snyd og manipulation med de tekniske apparater ikke bare er ukollegialt og kriminelt:
- Det er også underminerende for, at vi sammen kan arbejde os hen imod nogle bedre rammebetingelser for erhvervet. Det bevidste og systematiske snyderi skal ud af lastbiltransporten nu, og antallet af overtrædelser som følge af fejl og manglende fokus skal ned over den kommende tid, siger Jacob Chr. Nielsen.