23948sdkhjf

Modulvogntog er en succes

Statusmøde om modulvogntog tegner positiv fremtid.

Statusmøde om modulvogntog tegner positiv fremtid.



Det kører sådan set meget godt. Det må være konklusionen på det møde, som Syddansk Logistikforum og Transportens Innovationsnetværk samt Grontmij/Carl Bro holdt om status for modulvogntoget indtog i Danmarks og de lange lastbilers fremtid. Overordnet er der efter mere end to års kørsel ikke rapporteret om nogen uheld med modulvogntog.

Vognmand Brian Pedersen fra Auto Bude A/S gav et indlæg om, hvordan han oplever kørslen med modulvogntog i hans virksomhed. Auto Bude har to modulvogntog, henholdsvis en dolly til sammenkobling af en forvogn og en trailer, samt en linktrailer, som forbinder en trækker med en ekstra trailer. Brian Pedersen ridsede således både fordele og ulemper op ved de to kombinationsmuligheder:

- Linken har en stor fordel, fordi vi kan anvende den samme trækker til at håndtere både linken og den almindelige trailer ved kørsel uden for mvt-nettet, forklarer Brian Pedersen. Er linktraileren så udstyret med en liftbagsmæk har man en god trailer til distribution i byen.

Til gengæld er ulempen ved linktraileren at det kan være en udfordring at sammenkoble modulvogntoget.

Dollyen er et enkelt værktøj, hvor vedligeholdelse m.v. er overkommelig, ligesom det er nemt for chaufføren, når der skal kobles sammen.

- På den negative side for dollyen tæller, at man skal have en trækker til at handle traileren, når der skal køres uden for det mvt-vejnettet, oplyser Brian Pedersen.

Hos Auto Bude er der ingen tvivl om at to modulvogntog ofte udfører tre almindelige vogntogs arbejde.

– Man bør dog kigge på vogntogsvægten for modulvogntog, sagde Brian Pedersen. Der er potentiale for at hæve vogntogsvægten til f.eks. 66-70 tons uden at akseltrykkene bliver for høje. Der er nemlig god plads til at medtage 6-8 paller mere rent vægtmæssigt, hvis der f.eks. transporteres paller som vejer et ton stykket.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082