Tørstige varebiler
Tjek: Den grønne ejerafgift vejer tungt i varebilernes samlede økonomi og derfor kan det virkeligt betale sig at se nøje på den udvalgte bilmodels brændstofforbrug inden køb.
Af Lars Lassen
Små varebiler er i sagens natur billigere end store, både i anskaffelse og drift. Det afspejler sig også – ikke overraskende – på de grønne ejerafgifter. For små og lette biler kører som bekendt væsentligt længere på literen end større og tungere biler.
Men selv om bilpriser.dk’s Varebilsanalyse 2011 kommer frem til det banale resultat, at den gennemsnitlige kilometerpris for en Citroën Nemo 1.4 HDI 70 Van er sølle 1,53 kroner, mens det tilsvarende koster 4,46 kroner for en VW Crafter 2.5 TDI 3500 kilo kassevogn med fem døre, så er der interessante pointer i beregningerne.
Kigger man nærmere på mere sammenlignelige kassevognsmodeller, så er der nævneværdig forskelle, fordi den grønne ejerafgift forstærker brændstofomkostningen på bilmodeller med forholdsvis ringe brændstoføkonomi
Bilpriser.dk har regnet sig frem til den samlede omkostning ved ejerskab af en varebil i fire år, hvor der køres 80.000 kilometer.
Når netop VW Crafter ender i skammekrogen, så skyldes det at Volkswagens store og i øvrigt ganske vellykkede kassevogn kun kører 9,7 kilometer på en liter diesel. Det koster en årlig ejerafgift på 10.920 kroner, hvilket bliver til 43.680 kroner over fire år – uden bilen har kørt en eneste kilometer.
Oven i kommer 4,90 kroner per liter diesel i form af energiafgift, CO-2 afgift og moms, hvilket bliver til lige over 40.000 kroner. Brændstofafgifter og ejerafgift når altså op på næsten 84.000 kroner over fire år og 80.000 kilometer.
20.000 kroner sparetTilsvarende kassevogne – typisk med en lidt mindre muskuløs motor – kan køre godt et par kilometer mere på literen end Crafter. Det betyder eksempelvis, at Renault Master og tvillingen Opel Movano, der kan køre 12 kilometer på literen, slipper med en årlig ejerafgift på 7720 kroner. Her er omkostningen i ejer- og brændstofafgifter knap 64.000 kroner fordelt over fire år og 80.000 kilometer.
- Så hvis mester vil give sig selv en skattelettelse, så vil det være oplagt at købe den mindste og mest brændstoføkonomiske varebil, han kan nøjes med. Der er intet, der tyder på, at politikerne holder op med at sætte afgifterne op. De er af den faste overbevisning, at kun straf hjælper, fastslår chefanalytiker Niels Grøftehauge fra bilpriser.dk.
RettesnorOvenstående regnestykke giver kun en rettesnor. Dels er der forskelle i størrelse på de valgte Crafter og Master-modeller. De opgivne forbrugstal, der jo danner basis for fastsættelsen af den grønne ejerafgift, er også rigeligt optimistiske. Al erfaring viser, at det i praksis er noget nær umuligt at nå op på bilproducenternes forbrugstal.
Men en forskel på 20.000 kroner over fire år – alene på ejer- og brændstofafgiften – gør det værd at tænke sig ekstra godt om, før man vælger varebil.
ll@transporttidende.dk