23948sdkhjf

Orden i egne rækker

Køre-/hviletidsdebatten har raset i Danmark i de seneste par uger efter DR’s tv-udsendelse Bag Facaden. Efter udsendelsen var det tid til lange og mange forklaringer i branchen.

Køre-/hviletidsdebatten har raset i Danmark i de seneste par uger efter DR’s tv-udsendelse Bag Facaden. Efter udsendelsen var det tid til lange og mange forklaringer i branchen.



Af Gwyn Nissen

Men ulykkerne fortsatte med at ramme transportbranchen hårdt i dagene derpå: Politiet i Nordjylland uddelte bøder til 100 ud af 125 stoppede lastbiler.

Brancheorganisationerne fordømmer bevidst snyderi, men har samtidig travlt med at forklare, at det er alt for let at lave – og blive straffet for – små fejl, der slet ikke har indflydelse på færdselssikkerheden.

Det er værd at holde fast i - men der er desværre stadig for mange fejl, som ikke kan bortforklares. Derfor er det selvransagelsens tid i branchen, for det må kunne gøres bedre.

Den samlede branche – og trafikpolitikere med ministeren i spidsen – har slået til lyd for et transportpoliti, der i lighed med det tyske BAG kontrollerer virksomheder, lastbiler, gods og chauffører.

Det er en god ide, men det løser ikke umiddelbart problemerne. Dem kan branchen kun selv løse – måske med lidt hjælp fra politisk side i den måde reglerne på køre-/hviletidsområdet skal håndteres.

Sådan som situationen er nu, vil et decideret transportpoliti med eksperter og flere kontroller blot finde endnu flere fejl og mangler – hos dem der snyder bevidst, men formentlig også hos nogle af de seriøse vognmænd.

Er branchen klar til det? Til endnu flere avisoverskrifter og tv-nyheder om, at transportbranchen er det rene vilde vest? Nej tak.

Der er god grund til at fastslå, at transportbranchen gør et fantastisk stykke arbejde og at branchen får alt for lidt anerkendelse for indsatsen.

Derfor skal branchens organisationer fortsætte deres pres på at få rimelige rammer og vilkår at drive forretning under. Men branchen har en mindst lige så stor – og svær – opgave i at få orden i egne rækker.

Ellers lurer der flere dårlige nyheder lige om hjørnet, når dagspressen og elektroniske medier igen – en sjælden gang – interesserer sig for transportbranchen.

gn@transporttidende.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078