Vital Suez-kanal truet
Somaliske pirater er ikke ene om at true den omfattende internationale skibstrafik gennem Suez-kanalen – den politiske uro i Egypten kan koste verdenshandlen dyrt.
Det konstaterer det franske shipping-analysebureau Alphaliner. Der er blandt andet minderne fra perioden fra 1967-1975 – hvor Suez-kanalen var lukket på grund af krigene mellem Ægypten og Israel – der er årsagen til overvejelserne. Falder den nuværende regering på grund af de omfattende folkelige protester i Ægypten, så hersker der betydelig tvivl om de politiske mål for et nyt regime – herunder et sådant regimes indstilling til fredsaftalen med Israel fra 1979. Dermed er der også frygt for Suez-kanalens fremtid, som international maritim motorvej.
Alphaliner betegner dog risikoen for en lukning som usandsynlig, men konstaterer, at hvis det sker, så vil konsekvenserne for containerskibstrafikken være enorme.
Containerskibene udgør ganske vist kun omkring 38 procent af de fartøjer, der sejler gennem den menneskeskabte kanal. Men målt i tonnage, så tegner containerskibene sig for mere end 55 procent, fordi containerskibes typisk er langt større end de andre skibe, der passerer gennem Suez-kanalen.
En lukning vil ifølge Alphaliner berøre 56 eksisterende containerskibsruter, hvoraf hovedparten er ugentlige services. 46 ruter går fra Fjernøsten til Europa.
Det svarer til, at 7-8 containerskibe passerer Suez-kanalen i hver retning, hver eneste dag året rundt.
Tvinges denne trafik syd om Afrika, så vil det skabe betydelige kapacitetsproblemer, da skibene så skal bruge syv dage mere på at gennemføre den 3.000 sømil længere sejltur fra eksempelvis Kina til Europa.
Alphaliner skønner, at det vil kræve 100 ekstra containerskibe at kompensere for den ekstra sejltid. Rederierne vil samtidig blive tvunget til at opgive den ’slow steaming’ – der siden finanskrisen har sparet rederierne for enorme summer på brændstofregningen og klimaet for store mængder CO2.