DAF styrker sin position
I 2010 styrkede DAF sin position på det europæiske lastbilmarked yderligere.
I det tunge segment (over 15 tons) opnåede DAF en markedsandel på 15,2 procent og er dermed nummer tre i Europa. DAFs mål på mellemlangt sigt er en markedsandel på 20 procent. Det skal ses i lyset af, at det ikke er mere end 10 år siden, at DAF hvad angår volumen, var den mindste af de syv lastbilproducenter i det tunge segment.
I Holland, Belgien, Storbritannien, Tjekkiet, Polen og Ungarn er DAF markedsleder. I Tyskland og Italien er DAF størst blandt de importerede mærker.
I 2010 blev der i de 27 EU-lande (plus Norge og Schweiz) registreret ca. 183.000 lastbiler i segmentet over 15 tons. Dette er en stigning på mere end 9 % sammenlignet med det foregående år, hvor ca. 168.000 lastbiler blev registreret. Det forventes, at salget i segmentet over 15 tons i Europa kommer til at ligge mellem 220.000 og 240.000 enheder i 2011.
DAF opnåede en stigning i næsten alle lande i Europa: I Holland steg markedsandelen i det tunge segment fra 33,3 til 34,7 procent og i Belgien steg det fra 18,5 til 22,2 procent. I Tyskland, som er Europa’ største lastbilmarked, gik markedsandelen op fra 10,6 til 11,1 procent, medens markedsandelen i Frankrig og Spanien steg til henholdsvis 14,6 og 14,4 procent.
Ligeledes styrkede DAF sin position i lande i Central- og Østeuropa; i Tjekkiet gik markedsandelen i segmentet over 15 tons op fra 15,5 til 20,9 procent, medens markedet i Polen landede på 19,3 procent.
Nøglen til succes- Vores succes er baseret på et moderne produktprogram og en meget professionel forhandlerorganisation, siger Ron Bonsen, bestyrelsesmedlem i DAF Trucks N.V. og ansvarlig for marketing og salg.
DAF i Danmark nåede næsten op på samme markedsandelsniveau som den europæiske. I segmentet over 15 tons opnåede DAF en markedsandel på 14,9 procent, hvilket er utrolig flot fremgang i forhold til 2009, hvor markedsandelen var på 9,5 procent.