Overhalingsforbud ligner et flop
DTL: Transportministerens omstridte forsøg med overhalingsforbud for lastvogne på den østjyske motorvej ligner en fiasko.
Det viser en de første del-resultater fra forsøget med overhalingsforbud for lastbiler på en længere strækning på den østjyske motorvej. Vejdirektoratet har netop fremlagt resultater af trafikobservationer på strækningen i december.
Som forudset af Vejdirektoratet selv, vognmandsorganisationerne og hele lastbilbranchen, så ser det ud til at fremkommeligheden er blevet mærkbart forringet på forsøgsstrækningen. Øget kolonnekørsel presser farten ned til hastigheden på det langsomste motorkøretøj i både inder- og overhalingssporet. Dertil opstår der et ’opsparet’ overhalingsbehov, som udløses når overhalingsforbuddet ophører.
- Håbet fra transportministeren var, at forbuddet ville give mere plads i overhalingsbanen, men i stedet har det været langsomste køretøj i begge spor, der har sat hastigheden for trafikken, og det har skabt kolonnekørsel i begge spor. Målingerne fra december viser, at hastigheden er blevet nedsat i begge spor. Det kan dog også skyldes vintervejret. Men tendenserne er, at forbuddet skaber kolonner af lastbiler i indersporet bag det langsomt kørende køretøj, mens det samme sker med personbiler i overhalingssporet, siger chefjurist John Roy Vesterholm i Dansk Transport & Logistik (DTL).
Irritation afløser glædeHan mener derfor, at den glæde, som nogle bilister i personbiler havde, da overhalingsforbuddet blev indført 1. december, i stedet kan blive til stigende irritation for selvsamme bilister, fordi det kan vise sig, at fremkommeligheden generelt er blevet forringet som følge af forbuddet.
- Dette her kan ramme både person- og lastbilerne på strækningen. For hvad sker der så de to steder, hvor forbuddet ender, altså syd for Skærup ved Vejle og lige før Århus? At lastbiler naturligvis begynder at overhale, for hvis man i 60 km i træk har ligget bag én, der kører 70 km/t, så vil man selvfølgelig forbi for at kunne levere sin fragt til kunden hurtigst muligt, og der er også en køre- og hviletid, som der af hensyn til trafiksikkerheden skal tages hensyn til, siger John Roy Vesterholm, der forudser større problemer til sommer, når der kommer mange campingvogne på strækningen.
Falsk tilfredshedI nogle medier er der udtrykt tilfredshed med, at lastbiloverhalinger nu stort set ikke finder sted længere på strækningen, men det var forventeligt:
- Når man laver et totalt overhalingsforbud for lastbiler, er det jo ikke overraskende, at det stopper elefantoverhalinger, for det stopper alle overhalinger med lastbiler. Og branchen skal roses for at overholde overhalingsforbuddet for lastbiler. Men det er jo ikke hver gang, at en lastbil overhaler, at der nødvendigvis er tale om en elefantoverhaling. For en elefantoverhaling er en overhaling, der ikke sker inden for en rimelig tid, når man tager lastbilernes hastighed i betragtning. Langt de fleste lastbiloverhalinger sker hurtigt og er nødvendige. Vi skal alle være på vejene – også erhvervstrafikken – og det kan være nødvendigt for en lastbil at overhale. Lastbiler har en dagligdag, der skal hænge sammen og fungere, så vi alle kan få varer til tiden, siger DTLs chefjurist.
Forsøget varer et år og afsluttes således efter planen 30. november, med mindre det gøres permanent.