23948sdkhjf

FDL-formand har 50 års vognmands-jubilæum

Det er 50 år siden Christian Jensen – FDL’s bramfrie formand – startede som vognmand.

Det er 50 år siden Christian Jensen – FDL’s bramfrie formand – startede som vognmand.



Når Frie Danske Lastbilvognmænd´s formand, Christian Jensen, og manden bag CJ Transport A/S Asaa, på tirsdag den 8. februar kan fejre 50 års jubilæum som vognmand, kan jubilaren se tilbage på et langt liv med masser af udfordringer. Både som vognmand og som organisationsmand og som folketingspolitiker har Christian Jensen været fremme i rampelyset.

Christian Jensen har altid været leveringsdygtig i klare og kontante holdninger uden glasur – ikke mindst i sin mangeårige kamp for bedre og mere retfærdige ramme- og konkurrencevilkår for danske vognmænd.

Mange har følt sig trådt over tæerne i årenes løb, når Christian Jensen retter det tunge verbale skyts mod politikere, embedsmænd, organisationsfolk og store aktører i transportbranchen. Selv om FDL-formanden ofte har ramt ømme ligtorne, så er det langtfra altid den direkte facon har bragt Christian Jensen tættere på målet.

- For Christian Jensen er der ikke nogen gylden middelvej, og sådan har det jo altid været. Christian Jensen kan så trøste sig med, og tilmed være stolt af, at selv langt inde i ”fjendeland” er han dybt respekteret for sin viden og sine holdninger. Som organisationsmand gennem det meste af sin tilværelse har Christian Jensen gang på gang demonstreret, at han ikke går på akkord med sine meninger eller med hensynet til den menige vognmand, skriver FDL’s sekretariatschef Preben Skjøth.

Starten i Aså

Christian Jensen etablerede sig som selvstændig i 1961 i Aså, nordøst for Aalborg. I begyndelsen var det en ganske beskeden vognpark i Asaa Vognmandsforretning, der havde til huse på Asbyvej 10 i Asaa. Christian Jensens første biler var to ganske almindelige 2-akslede Volvo forvogne, der var udrustet til at køre grise, kreaturer, sand, grus, og foderstoffer - samt transport af fisk efter datidens regler, altså åbne biler, monteret med presenninger. Derefter fulgte to renovationsbiler i 64-65.

I 1967 sluttede CJ med at køre grise og kreaturer og gik over til fiske-transport med kølebiler, bl.a. med oprettelse af ruter og et godt fast arrangement med Findus i Frederikshavn.

Vognparken voksede stille og roligt, og i 1969 bestod den af en fem ton Bedford-lastvogn, en fem ton Mercedes lastvogn, som begge kørte renovation. Desuden var der to Scania Vabislastbiler med tippelad, en på 6 tons og en på 6,2 tons, samt en 9,5 ton Scania Vabis kølevogn, 9,5 tons, og en 8 ton anhænger med kølekasse.

Christian Jensens forretning var meget alsidig, og der var tale om en bred form for beskæftigelse, lige fra almindelig vognmandskørsel over renovations-kørsel og til en fiske-samlerute med Skagen-Frederikshavn-Grenå som de primære og vigtigste destinationer.

Siden udvidede Christian Jensen med flere fiske-samleruter, bl.a. ruter ved den jyske vestkyst. Senere etablerede Christian Jensen og CJ Transport A/S, Asaa, en større eksport-afdeling og efter først at have kørt en del på Tyskland, blev det til fast kørsel til bl.a. Spanien, og Christian Jensen var en overgang oppe på langt over 30 vogntog, som i adskillige år kørte Europa tyndt.

Stadig tilpasning

Senere blev der skåret ned, men i dag er der i alt 37 vogntog i vognparken, så der er nok at se til.

Christian Jensens store force som vognmand har været evnen til igen og igen at tilpasse sig markederne, og det er den primære årsag til, at CJ og Fiskelogistikken har klaret sig så godt. Der er færre biler i dag, men uanset om det er fiskebilerne eller firmaets afdeling i Marokko, det drejer sig om, er tilpasning stadigt kodeordet for såvel Christian Jensen som for datteren Susan, der bag de ydre kulisser styrer tingene.

- Christian Jensen er still going strong og ligner bestemt ikke en mand, der har lyst til at geare bare en lille smule ned. I FDL glæder man sig af mange, rigtigt gode grunde over, at Christian Jensen stadigt sidder i formandsstolen, ikke mindst fordi Christian Jensen aldrig har glemt, hvor han i den spæde start som ung mand med et lille vognmandsfirma kom fra. Christian Jensen er stadigt, sin vognmands-status til trods, den lille vognmands fremmeste frontkæmper!, skriver Preben Skjøth.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071