Danske havne har kommentarer
Dansk Havne har netop afleveret et høringssvar til udkastet til bekendtgørelse om særlige køretøjer på havne- og terminalområder.
Havnenes brancheorganisationen skriver:
- Overordnet set må formålet med bekendtgørelsen være, at ekspedition af gods på havne- og terminalområder, samt driften af disse områder, kan foregå effektivt og sikkert. Udkastet til bekendtgørelse er et vigtigt skridt hen imod denne målsætning – dog er der enkelte problemstillinger, som bør rettes for ikke at skabe usikkerhed, vilkårlighed og problemer for godshåndtering og daglig drift.
Trafikstyrelsen henlægger ansvaret for udførelsen af bekendtgørelsens regler til det lokale politi. Lokalt kendskab og fleksibilitet er naturligvis vigtigt. Men omvendt må det også sikres, at det lokale politi rent faktisk bliver klar over opgaven og forstår, hvad den indebærer.
Danske Havne skal derfor opfordre Trafikstyrelsen til at gøre en oplysningsindsats over for de lokale politimyndigheder, som skal håndhæve bekendtgørelsen.
Problemer i flere sammenhængeUdkastet til bekendtgørelse definerer for eksempel ikke, hvornår politiet skal udpege noget som et lukket (§2) eller et åbent (§3) havne- eller terminalområde. Man må gå ud fra at Trafikstyrelsen har en idé om, hvordan der bør sondres mellem disse områder, og det vil derfor være hjælpsomt om man udbredte denne til politiet og til branchen.or at en havn kan fungere skal man kunne benytte maskinerne på hele havnens område. Derfor nytter det ikke, hvis en havn deles op i mange forskellige åbne og lukkede områder, eller hvis der skydes ”kiler” af for eksempel offentlig vej ind imellem forskellige områder, så man ikke kan udnytte sine - ofte dyre - havnekøretøjer optimalt. Som minimum bør der være mulighed for at fastlægge forbindelsesveje mellem forskellige nærtliggende områder – også på offentlig vej.
Det vil være alt for bureaukratisk at søge dispensation fra gang til gang, og det vil være en alt for stor omkostning at indkøbe et køretøj til hvert sit område.
Udkastet angiver for eksempel også, at områderne skal fastlægges af politiet i samarbejde med vejmyndigheden (§9). Men havnen og dens brugere / virksomheder bør også inddrages. Det er jo dem, der skal anvende områderne i det daglige.
Endvidere er det vigtigt, at der etableres overgangsregler, således at eksisterende køretøjer kan fortsætte deres drift på havne- og terminalområderne, selv om der ikke er foretaget udpegninger, når bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april.
Til slut kan man stille spørgsmålstegn ved rimeligheden af særlige krav (udpegede områder, kørekort CE, etc.) til terminaltraktorer, når der for almindelige traktorer og andre landbrugskøretøjer ikke stilles sådanne krav. Disse køretøjer kan man uden videre køre rundt på offentlig vej med almindeligt knallertkørekort. Danske Havne konkretiserer eller uddyber gerne de ovennævnte synspunkter, slutter høringssvaret.