Pirater skruer op volden
Chefen for EU’s flådestyrke i Adenbugten beretter om systematisk tortur af kidnappede søfolk.
Hidtil har de somaliske pirater behandlet de tilfangetagne søfolk på de kaprede skibe forholdsvis godt og kun i få tilfælde har kapringerne kostet menneskeliv. Men det ser ud til at den forholdsvis humane behandling af gidslerne er fortid.
Ifølge chefen for EU NAVFOR – der patruljerer Adenbugten uafhængigt af den NATO-styrke, som det danske krigsskib Esbern Snare er en del af – så bliver de somaliske stadigt mere brutale.
- Der har været gentagne eksempler på systematisk tortur af de tilfangetagne søfolk, siger den britiske generalmajor Buster Howes fra Royal Marines til Associated Press.
De gentagne og grove overgreb tæller blandt andet besætningsmedlemmer, der er blevet låst inde i fryserum eller har fået sat plastic-strips fast omkring deres genitalier, så blodtilførslen er blevet hæmmet eller helt afbrudt i længere perioder. Der er sågar eksempler på, at piraterne har kastet besætningsmedlemmer over bord.
- Hvis et krigsskib nærmer sig det kaprede skib, så har piraterne reageret ved at slæbe tilfangetagne besætningsmedlemmer op på dækket, hvor piraterne tæsker dem indtil krigsskibet trækker sig tilbage, fortæller generalmajoren, der konstaterer, at den relative tilbageholdenhed, som piraterne tidligere udviste nu er afløst af en villighed til at anvende vold langt hurtigere og langt grovere vold.
Mislykket undsætningEt eksempel er kapringen af det tyske handelsskib Beluga Nomination. Her søgte besætningen tilflugt i det særlige sikringsrum ombord – det såkaldte citadel. Men efter tre døgn lykkedes angiveligt piraterne at trænge ind i sikringsrummet.
Der er modstridende beretninger om det efterfølgende handlingsforløb. Men ifølge rederiet Belugas chef, Niels Stolberg, så skal et patruljefartøj fra Seychellerne have beskudt det kaprede skib. Det skal have fået en af piraterne til at skyde et besætningsmedlem – muligvis som hævn for en pirat, der blev dræbt ved patruljefartøjets beskydning. Under den efterfølgende tumult lykkedes det to besætningsmedlemmer fra Beluga Nomination at flygte i skibets redningsflåde. De to besætningsmedlemmer bliver senere redet af det danske orlogsfartøj Esbern Snarre.
Det skriver DVZ.
Der er eksempler på, at pirater har anvendt sprængstof eller panserværnsraketter i deres forsøg på at bryde ind i handelsskibenes sikringsrum.
Ifølge EU NAVFOR blev de somaliske pirater tidligere rekrutteret blandt somaliske fiskere, men i dag udgøres rekrutteringsgrundlaget i stigende grad af mere brutale kriminelle bander, der er lokket til den lukrative piratforretning med udsigten til hurtige penge
ProtestPiraternes brutale adfærd kommer efter flere eksempler på, at en mere håndfast taktik fra internationale flådestyrker over for piraterne. Senest da et koreansk krigsskib befriede et handelsskib med våbenmagt. En aktion, der kostede tre pirater livet, mens handelsskibets kaptajn blev såret af skud i maven.
Det er dog langtfra første gang internationale flådestyrker har anvendt våben og dræbt somaliske pirater, så det er usikkert om piraternes voldelige optrapning er en reaktion på det stigende militære pres.
Udviklingen vækker alvorlig bekymring i international skibsfart. I en fælles erklæring skriver en række maritime brancheorganisationer, herunder BIMCO, International Chamber of Shipping og International Transport Workers Federation:
- Vi fordømmer disse voldelige handlinger og opfordrer endnu engang regeringerne til at styrke deres flådestyrker mod piraterne, hedder det i erklæringen, skriver Transport Magasinet.
Organisationerne opfordrer også rederier og søfolk til at overveje om, de fortsat vil sejle gennem Adenbugten og Det arabiske Hav, eller i stedet benytte alternative og mere sikre ruter, selv om det betyder en voldsom forøgelse af transportomkostninger og leveringstider på trafikkerne mellem Asien og Europa.