DTL-ros til politikerne for øget akseltryk og totalvægt
Vognmandsorganisationer hilser udsigten til højere totalvægte og akseltryk på lastvogne velkommen, men ITD ønsker flere lastvognstyper på listen
Dansk Transport & Logistik betegner forslaget om ændringer i bekendtgørelsen om totalvægte og akseltryk som godt og konstruktivt.
Ændringerne vil give mulighed for højere akseltryk, totalvægte for lastbiler, påhængsvogne og vogntog, og indebærer at:
- Drivakseltrykket forhøjes fra 10 til 11,5 ton i national kørsel.
- Bogietrykket på lastbiler forhøjes fra 16 til 19 ton i national kørsel.
- Tilladt totalvægt for 3-akslede biler i national kørsel forhøjes fra 24 til 26 ton.
- Tilladt totalvægt for vogntog med minimum 7 aksler forhøjes fra 48 til 54 ton, dvs. totalvægten for vogntog forhøjes med 6 ton, mod at der stilles krav om 7 aksler.
- Tilladt totalvægt for påhængsvogne forhøjes til 30 ton for 4-akslede påhængsvogne.
- Tilladt totalvægt for 4-akslede lastbiler med en såkaldt 1+3 akselkonfiguration forhøjes fra 29,5 ton til 32 ton.
- Vi glæder os over, at en stor del af transportbranchens ønsker er blevet hørt og er føjet ind i udkastet fra Trafikstyrelsen. De øgede akseltryk og totalvægte giver erhvervet nogle nye muligheder, bl.a. større fleksibilitet og produktivitet. Og så bliver det lettere at opfylde samfundets krav om mindre miljøbelastning, siger DTLs cheføkonom Ove Holm.
Flere ønskerOgså i International Transport Danmark hilses udsigten til de nye vægtgrænser, der kommer til at gælde fra sommeren 2011, velkommen.
Men ITD beklager, at de fem- og seksakslede vogntog bliver snydt i denne omgang. Det betyder, at hovedparten af de eksisterende vogntog fortsat vil køre med mindre gods, end de er dimensioneret til påpeger brancheorganisationen.
- At de 6-akslede vogntog fx ikke er med, betyder, at størstedelen af de eksisterende køretøjer ikke vil få gavn af ændringerne – så de helt store fordele for miljø, fremkommelighed og effektivisering må vente lidt endnu, siger Teknisk konsulent i ITD Jørn-Henrik Carstens.
International Transport Danmark (ITD) påpeger, at forslaget om øget akseltryk udgør et længe ventet supplement til det eksisterende forsøg med modulvogntog.
- Vi har i forbindelse med opstarten af modulvognsforsøget påpeget, at modulvogntogenes øgede dimensioner alene gavner transporten af volumenkrævende gods. En lang række transportører af tungt gods har derfor ikke kunnet bidrage til den øgede effektivisering og udnyttelse af materiel og infrastruktur. Det rådes der bod på nu, siger Jørn-Henrik Carstens.
Også DTL ønsker totalvægten for 6-akslede vogntog hævet fra nu 48 tons til 50 tons, samt en forøgelse af totalvægten for 7-akslede vogntog fra 54 til 56 tons. Men DTL erkender, at det vil kærve fornyet politisk behandling.