Magneten er en kostbar løsning
Bliver man taget, skal man nok kigge efter et nyt job.
Selv om det kan knibe med at overholde en stram tidsplan for en transport, vil der nok aldrig være nogen fragtpris, der er høj nok til at dække omkostningerne ved at anvende en magnet eller lignende til lige at manipulere tachografen, så arbejdstiden så at sige kan blive strakt lidt.
En chauffør, der bliver taget med en magnet eller lignende form for manipulation af impulsgiveren til tachografen, kan roligt se sig om efter et andet job. For en dansk chauffør er taksten den første gang 10.000 kroner i bøde samt en ubetinget frakendelse af kørekortet i et halvt år, og dertil kommer en ny kontrollerende køreprøve, hvor der efterfølgende er indbygget 3 års prøvetid. Vognmanden får en dobbelt bøde på 20.000 kroner og sanktionerne kan for både chauffører og vognmænds vedkommende klares administrativt uden sagen behøver at komme for en domstol. Er der tale om en udenlandsk chauffør er sanktionerne de samme. Chaufføren skal også betale 10.000 i bøde og det halve års køreforbud i Danmark træder i kraft allerede dagen efter forseelsen, så chaufføren lige har mulighed for at køre ud af landet med lastvognen.