23948sdkhjf

Forsvarsministeren vil ændre ansvar for isbrydning

Havne skal fremover kun have ansvaret for isbrydningen ud til anduvningsbøjen, mens Staten skal klare ’hovedvejene’.

Havne skal fremover kun have ansvaret for isbrydningen ud til anduvningsbøjen, mens Staten skal klare ’hovedvejene’.



Det mener forsvarsminister Gitte Lillelund Bech, der er parat til at opgive den gamle isbrydningsordnning, der kostede erhvervshavnene en årlig isafgift på omkring 20 mio. kroner.

Ifølge Danske Havne, så er det erhvervshavnenes overbevisende indsats for at holde havnene og indsejlingen hertil sejlbare i både sidste og denne vinter, der har overbevist forsvarsministeren.

Den kendte isbrydningsordning skal ophøre og ansvaret skal nu fordeles mellem havne og stat. Princippet bliver det samme som kendes for de kommunale veje og statsvejene. Havnene bryder som hidtil i havnen og ud til anduvningsbøjen. Staten bryder i øvrige indre farvande.

Ministeren forventes snart at præsentere regeringens udspil, som gerne skal godkendes i Folketinget inden sommerferien.

Danske Havne blev orienteret af ministeren ved et møde den 14. januar, og bad ministeren overveje en særordning for de lavvandede gennemsejlingsfarvande som Limfjorden, det Sydfynske Øhav og Smålandsfarvandet mellem Sjælland, Lolland og Falster.

Efter mødet udtalte ministeren over for pressen, at de statslige isbrydere ikke kommer i aktion mere. Deres opgaver kan løses mere fleksibelt af bugserbåde, og i sund og bælterne bryder de store skibe hele tiden isen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.097