Dansk flertal for Femern-tunnel
Et flertal i Folketinget satser på en tunnelløsning under Femern Bælt.
Forligspartierne bag det gældende trafikforlig, der blandt andet omfatter den faste forbindelse over – eller under – Femern Bælt – har holdt møde i eftermiddag. Her skulle de blandt andet stemme om, hvorvidt de miljøundersøgelser, der nu skal iværksættes før anlægsarbejderne går i gang, skal fokusere på en bro- eller en tunnelløsning.
Her var der flertal for tunnelløsningen.
Bortset fra Enhedslisten, så står alle partier i Folketinget bag det nuværende trafikforlig.
En bro-løsning var længe den foretrukne danske løsning i Folketinget, men da nye beregninger viste, at en tunnel og en broløsning blev omtrent lige dyre, samt at tunnelløsningen er den mest miljøvenlige, så vendte stemningen.
I Det radikale Venstre er trafikordfører Johs. Poulsen glad for dagens aftale, da partiet var blandt de første, der pegede på en sænketunnel.
- Radikale Venstre har længe ment, at en sænketunnel under Femern Bælt var den bedste måde at forbinde Rødby og Puttgarden. Det mener vi af tre årsager. For det første er en tunnel sikkerhedsmæssigt langt det mest ansvarlige. Bygger man en bro, er det kun et spørgsmål om tid, før et af skibene i det meget befærdede Femern Bælt vil sejle ind i en af bropillerne, siger Johs. Poulsen, Radikale Venstres trafikordfører og fortsætter:
- For det andet vil en tunnel være markant mere skånsom over for miljø og dyreliv. Og sidst men ikke mindst, så er en tunnel økonomisk den smarteste løsning, der oven i købet har den sidegevinst, at den kaster langt flere danske arbejdspladser af sig, end en bro ville gøre, siger Johs Poulsen.