23948sdkhjf

Biodiesel giver grønnere transportsektor

Forsøg med biodiesel viser, at varebiler, lastbiler og busser uproblematisk kan anvende højere iblanding end de fastsatte krav.

Forsøg med biodiesel viser, at varebiler, lastbiler og busser uproblematisk kan anvende højere iblanding end de fastsatte krav.



Trafikstyrelsen har netop offentliggjort en sammenfattende rapport baseret på fire forsøg med biodiesel. Forsøgene er afviklet i perioden 2008-2010. Der er anvendt fire millioner liter biodiesel, tilbagelagt over 7 millioner kilometer, og det har givet en CO2-reduktion på ca. 10.000 tons.

- Der har ikke været motorhavarier, der kunne tilskrives brugen af biodiesel med højere iblandinger. Bilernes olie er blevet skiftet hyppigere end ved kørsel på almindelig autodiesel, men derudover er den daglige drift ikke blevet påvirket nævneværdigt, når vi ser på resultaterne, forklarer centerleder Niels-Anders Nielsen, Trafikstyrelsens Center for Grøn Transport.

Det er Trafikstyrelsen, der har administreret forsøgene, som havde deltagelse af en lang række private virksomheder og offentlige institutioner.

- Forsøgene har givet god indsigt i drift og miljøforhold og kan fremadrettet anvendes som drejebog for de transportvirksomheder, der ønsker at arbejde med en grønnere profil og tage ansvar for at reducere CO2-udledningen, siger transportminister Hans Christian Schmidt (V).

Forsøgene

Det ene forsøg var et decideret forsyningsforsøg, hvor man i Århus i en periode solgte biodiesel i en 5 procents iblanding fra en række tankstationer. Forsøget skulle give erfaring med tvungen iblanding og ikke mindst de logistiske udfordringer, der er forbundet med et blandingsprodukt. Men også dette forsøg forløb uproblematisk. Erfaringen fra forsøget vil nu blive anvendt i forbindelse med national udrulning af tvungen iblanding af biobrændstof i autodiesel.

Et andet forsøg var anvendelse af ren koldpresset rapsolie. Her var udfordringerne lidt større, da brug af ren vegetabilsk olie bl.a. forudsætter ombygning af bilernes motorer.

- Det var et spændende forsøg, og det dokumenterer, at ombygning af bilerne er mulig, men at det skal ske omhyggeligt, og at alle - også chaufførerne - skal være parate til de ændrede driftsforhold, der er forbundet med kørsel på koldpresset rapsolie, oplyser Niels-Anders Nielsen.

Mindre CO2 - højere pris

Højere iblandinger og brug af koldpresset rapsolie som drivmiddel er forbundet med lidt større omkostninger end almindelig autodiesel. Men med de højere omkostninger følger en reduceret CO2- udledning.

- Vi ser brug af højere iblanding som et godt alternativt brændstof til flåder der kører over længere afstande, hvor elteknologien ikke er en alternativ løsning lige nu, siger Niels-Anders Nielsen.

I Trafikstyrelsen ser man også på potentialet i andre brændstoffer: Derfor har styrelsen givet tilsagn om økonomisk støtte til både forsøg med gas og brint samt til elbiler.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063