Nedjusteret trafikudvikling på Øresundsbron
Ny prognose viser, at behovet for ny fast forbindelse over Øresund udskudt med 20 år.
I 2008 spåede eksperter, at biltrafikken over Øresund ville nå op på det maksimalt mulige allerede i 2015. Men finanskrisen har lagt en kraftig dæmper på forventningerne til trafikudviklingen over Øresund.
En ny prognose viser, at trafikken på broen i 2030 vil være på 35.000 køretøjer og 49.000 togpassagerer om dagen. En tidligere prognose, som blev præsenteret i januar 2008 forudsagde, at de samme trafiktal skulle være opnået allerede i 2015 for biltrafikken og i 2022 for togtrafikken.
- Det er især pendlertrafikken, der ikke forventes at udvikle sig i samme tempo som tidligere. Det skyldes i høj grad finanskrisen og dens følgevirkninger. De årlige væksttal for pendlingen forventes at blive 4-5 procent de nærmeste år, mens prognosen fra 2007 regnede med en tilvækst på 6-13 procent, siger Britt Andresen, analysechef på Øresundsbron.
Nedjusteringen af prognosen ændrer også kapacitetsperspektivet. I den nye prognose forventes Øresundsbron først at nå sin maksimumkapacitet på 4.000 biler per time i hver retning i 2035. I forrige prognose regnede Øresundsbron med, at der kunne opstå trængselsproblemer i myldretiden mellem kl. 8.00-9.00 i retning mod Danmark allerede i 2012.
Trafikken på Øresundsbron er øget konstant gennem hele broens levetid, med undtagelse af 2010, hvor det blev til en tilbagegang i vejtrafikken på 0,4 procent. Ud over finanskrisen er årsagen hårde vintre med megen sne og is. Antallet af togpassagerer faldt med 5 procent. Sammenlignet med færgerne mellem Helsingør og Helsingborg og Storebæltsbroen har Øresundsbron dog klaret sig godt, da tilbagegangen i trafikken først kom i 2010.
19.400 køretøjer krydsede Øresundsbron hver dag i 2010, mens 29.100 personer hver dag tog toget over broen.