23948sdkhjf

Nedjusteret trafikudvikling på Øresundsbron

Ny prognose viser, at behovet for ny fast forbindelse over Øresund udskudt med 20 år.

Ny prognose viser, at behovet for ny fast forbindelse over Øresund udskudt med 20 år.



I 2008 spåede eksperter, at biltrafikken over Øresund ville nå op på det maksimalt mulige allerede i 2015. Men finanskrisen har lagt en kraftig dæmper på forventningerne til trafikudviklingen over Øresund.

En ny prognose viser, at trafikken på broen i 2030 vil være på 35.000 køretøjer og 49.000 togpassagerer om dagen. En tidligere prognose, som blev præsenteret i januar 2008 forudsagde, at de samme trafiktal skulle være opnået allerede i 2015 for biltrafikken og i 2022 for togtrafikken.

- Det er især pendlertrafikken, der ikke forventes at udvikle sig i samme tempo som tidligere. Det skyldes i høj grad finanskrisen og dens følgevirkninger. De årlige væksttal for pendlingen forventes at blive 4-5 procent de nærmeste år, mens prognosen fra 2007 regnede med en tilvækst på 6-13 procent, siger Britt Andresen, analysechef på Øresundsbron.

Nedjusteringen af prognosen ændrer også kapacitetsperspektivet. I den nye prognose forventes Øresundsbron først at nå sin maksimumkapacitet på 4.000 biler per time i hver retning i 2035. I forrige prognose regnede Øresundsbron med, at der kunne opstå trængselsproblemer i myldretiden mellem kl. 8.00-9.00 i retning mod Danmark allerede i 2012.

Trafikken på Øresundsbron er øget konstant gennem hele broens levetid, med undtagelse af 2010, hvor det blev til en tilbagegang i vejtrafikken på 0,4 procent. Ud over finanskrisen er årsagen hårde vintre med megen sne og is. Antallet af togpassagerer faldt med 5 procent. Sammenlignet med færgerne mellem Helsingør og Helsingborg og Storebæltsbroen har Øresundsbron dog klaret sig godt, da tilbagegangen i trafikken først kom i 2010.

19.400 køretøjer krydsede Øresundsbron hver dag i 2010, mens 29.100 personer hver dag tog toget over broen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062