23948sdkhjf

Scania: Fremskynd klimavenlige lastvogne

Scania fortaler for en fremskyndelse af overgangen til mere klimavenlige køretøjer her og nu!

Scania fortaler for en fremskyndelse af overgangen til mere klimavenlige køretøjer her og nu!



Det var hovedtemaet på Scanias Transport-konference i Bruxelles den 26. januar. Den skandinaviske levnedsmiddeltransportør og logistikvirksomhed Bring Frigo, som var en af deltagerne, beskriver, hvad der faktisk kan opnås på kort sigt. Selskabet er overbevist om at kunne reducere deres CO2 udslip med 30 procent i 2015.

Politiske beslutningstagere, repræsentanter for interessegrupper og transportvirksomheder mødtes for at diskutere, hvordan transportsektoren kan imødekomme de miljømæssige udfordringer og samtidig opretholde en høj grad af service og effektivitet i transporten Scanias CEO Leif Östling bemærkede, at Europa lastvognsflåde bliver ældre.

I 1995 kunne 90 procent af alle tunge køretøjer klare kravene i den første norm. Nu her 15 år senere, er det stadig ikke mere end halvdelen af køretøjerne som opfylder emissionskravene i Euro 1 og Euro 2, mens dagens standard for nye køretøjer er Euro 5.

- Denne langsommelige udvikling i fornyelsen af køretøjsflåden gør det endnu mere vigtigt at drage fordel af alle tilgængelige midler til at reducere CO2-udslippet, siger Leif Östling.

Blandt disse er anvendelsen af længere vogntog, bedre logistiksystemer, alternative brændstoffer og uddannelse af førere med effektiv støtteordninger. Førertræningen er det vigtigste og hurtigste element til at få nedsat CO2 udslippet.

- Vi ved at forskellen mellem en faglært og en mindre dygtig chauffør kan være op til 20 procent i brændstofforbruget. Med chaufføruddannelse og støtteordninger, kan vi med de nuværende køretøjer nemt opnå en reduktion i brændstofforbruget med 10 procent. Skal det ske ad teknisk vej med udvikling af ny motorteknologi tager det os 6 til 7 år at opnå samme besparelser, siger Leif Östling.

Renere energi

Konferencens hovedtaler var EU-kommissær for transport, Siim Kallas, der understregede betydningen af at investere i renere energi og reduktion i brændstofforbruget for at kunne møde klimaudfordringen. Han understregede også vigtigheden af at anvende infrastrukturen mere effektivt og forbedre de eksisterende veje i stedet for at bygge nye veje. Han anførte endvidere, at det er vigtigt at skabe et fælles europæisk transportmarked.

- Vi skal bruge mindre energi, renere energi og bruger infrastrukturen mere effektivt, sagde EUs transport kommissær.

I den afsluttende debat, besluttede deltagerne, at transportbranchen må anvende alle til rådighed stående midler for at reducere CO2-udledningen.

Martin Lundstedt, Executive Vice President og chef for Franchise og Factory Salg i Skåne, efterlyste en bæredygtig politik til støtte for sin kundernes investering i teknologi og brændstof.

- Vi har brug for bedre støtte og en bæredygtig politisk retning for at sikre, at kunderne kan tage investering over 6 til 9 år.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063