Hærvejskomitéen i arbejdstøjet
Lego-direktør Christian Iversen er formand for nystiftet Hærvejskomité.
- Det står lysende klart, at den jyske trafikkorridor fra Nordjylland til Tyskland har helt afgørende betydning for vækst og jobskabelse i erhvervslivet. Årsagen er, at langt den største del af Danmarks industriproduktion kommer fra jyske virksomheder. En del af produktionen udskibes fra de store jyske havne. Ikke desto mindre er der hver dag behov for at køre tusindvis af lastvognstog ned gennem Jylland og videre ud til kunderne i Europa. Desuden har rigtig mange pendlere og andre vejfarende et dagligt behov for at køre nord-syd i Jylland. Derfor er det et problem, at kapaciteten på Østjyske Motorvej og Vejlefjordbroen slipper op inden for en overskuelig årrække på grund af den forventede trafikvækst. Det medfører trængsel, tidsspilde og tab for samfundet, konstaterer en anden af komitéens bagmænd, Venstres trafikpolitiske ordfører Kristian Pihl Lorentzen, der peger på to overordnede løsningsmuligheder:
1) At mase endnu mere trafik ned gennem den østlige kant af Jylland ved at udvide Østjyske Motorvej mellem Vejle og Århus samt bygge en Vejlefjordbro nummer to
2) At anlægge en Hærvejsmotorvej længe inde i landet, så Østjylland aflastes for "uvedkommende" trafik samt sikrer kortere transportafstande for store dele af Jylland - og dermed en grønnere transport med mindre brændstofforbrug.
- Hærvejsløsningen sikrer også mere vejkapacitet for de samme penge, ligesom vi undgår trafikalt kaos i forbindelse udvidelse af Østjyske Motorvej over mange år. Desuden sikres bedre vejforbindelse til den internationale lufthavn i Billund, der betjener store dele af Jylland med direkte flyforbindelser ud i verden, påpeger Lorentzen.
Han peger ydermere på, at Hærvejsmotorvejen ikke konkurrerer med en fast forbindelse over Kattegat, der skal finansieres ved brugerbetaling fra dem, som passerer broen.
- Disse to langsigtede projekter supplerer faktisk hinanden perfekt som forudsætninger for et sammenhængende Danmark i bedre balance samt tilstrækkelig vejkapacitet i den jyske transportkorridor mod syd, siger Venstre-politikeren.