Tema: Karlskov svarer igen
Direktør Jens Karlskov fra Ib Karlskov A/S har sendt et brev til DR, hvor han forholder sig til nogle af de anklager, der var fremsat i tv-udsendelsen Bag facaden - Livsfarlige Lastbiler.
Direktør Jens Karlskov fra Ib Karlskov A/S har sendt et brev til DR, hvor han forholder sig til nogle af de anklager, der var fremsat i tv-udsendelsen Bag facaden - Livsfarlige Lastbiler.
Her fremsatte to chauffører anklager mod vognmandsvirksomheden, som efter deres mening presser chaufførerne til overtrædelser af køre- hviletidsloven.
Jens Karlskov har følgende kommentarer til en række af de påstande, der var fremsat i programmet:
1. Vedrørende turen til Dresden, er min kommentar hertil, at denne tur kan gennemføres indenfor normale og gældende køre- hviletidsbestemmelser for én chauffør med afgang fra Odense, som planlagt.2. Vedrørende Kim Roos, så vil jeg bemærke, at Kim Roos blev opsagt fra firmaet den 10. december 2009. Forinden opsigelsen har Kim Roos modtaget en skriftlig advarsel den 19. november 2009 for sin uansvarlige kørestil, idet firmaet ikke ønsker chauffører som kører uansvarligt.
3. Vedr. turen på de 30 timer som Lars Johansson påstår, at have kørt, så kan jeg dokumentere, at bilen ST 95 729, efter hjemkomst fra Sveriges turen til Odense den 29. april 2010 kl. 13.20 er blevet tømt og læsset igen på en tur til Ringe og Svendborg af en 3. chauffør. I tidsrummet fra den 29. april 2010, kl. 13.20 hvor Lars Johansson ankom til Odense, skulle han ifølge firmaets instruks holde hvil i sit hjem i Glamsbjerg indtil næste tur. Lars Johansson skulle påbegynde den nye tur til Holland kl. ca. 00.30 den 30. april 2010. Lars Johanssons instruktion var på den nye tur, at han skulle være i Aalsmeer i Holland senest kl. 10.00 den 30. april. Det er således ikke korrekt, at firmaet har planlagt en tur til Lars Johansson, hvor Lars Johansson skulle køre 30 timer i et stræk.
4. Det påstås, at Jens Karlskov i forbindelse med turen på de 30 timer udsteder en ”ferieerklæring”. Denne ”ferieerklæring” er rettelig en aktivitetserklæring for manglende diagramark, som Lars Johansson skal modtage, idet han forlader bilen i Odense den 29. april 2010, kl. 13.20 for at holde hvil. Aktivitetserklæringen er udfærdiget af en medarbejder i firmaet og er ikke underskrevet af Jens Karlskov. Det er korrekt, at de anførte datoer på aktivitetserklæringen er forkerte, idet denne burde dække tidsrummet fra kl. 13.20 den 29. april til kl. 00.30 den 30. april 2010 hvor den nye tur ifølge firmaets instruks skulle begynde. Det er efterfølgende indskærpet overfor vores disponenter, at udfyldelsen af aktivitetserklæringer skal ske med større omhu.
5. Jeg vil også gøre opmærksom på, at jeres anvendelse af ekspertudsagn vedrørende køre-hviletid, på baggrund af kørselsrapporter ikke er et korrekt grundlag for, at vurdere hvorvidt køre-hviletids regler er overholdt eller ej. Dette kan alene ske på baggrund af køreskiver, som også er oplyst til DR af tungvognsspecialist Carl Peter Frederiksen.
Jens Karlskov ønskede ikke at medvirke i tv-programmet. Afslutningsvis skriver han i brevet til DR, ”at undertegnede og firmaets øvrige medarbejdere ønsker, at udtrykke vores dybeste medfølelse overfor de efterladte fra det tragiske uheld i april 2010”.